Atasi Masalah Anxiety Disorder Sebelum Terlambat

Atasi Masalah Anxiety Disorder Sebelum Terlambat

Pernah dengar penyakit Anxiety Disorder? Apakah ia? Saya pun masih baru lagi tentang perkara ini. Saya tahu penyakit bila salah seorang sideline ceritakan tentang. Rupanya dia salah seorang pesakit itu. Ubat penenang sentiasa ada bersamanya jika berlaku perkara tak diingini.

Buat pengetahuan korang penyakit ini adalah satu penyakit yang berkaitan dengan gangguan emosi atau kebimbingan yang kritikal.


Masalah emosi yang kritikal ini sangat bahaya jika dibiarkan tanpa rawatan. Ia boleh menyebabkan kemurungan yang serius. Paling bahaya boleh membuatkan pesakit berasa nak bunuh diri.

Hari ini saya akan ceritakan bagaimana nak atasi masalah anxiety disorder ini tetapi sebelum itu saya akan kongsikan apa tanda dan jenis anxiety disorder ini.

4 JENIS ANTIEXTY DISORDER (GANGGUAN KEBIMBANGAN)

1) Gangguan Panik - Pesakit akan diserang secara tiba-tiba seolah-olah terkena serangan jantung.
2) Gangguan Kebimbangan Sosial - Terlalu memikirkan aktiviti sosial harian seperti takut dihakimi orang lain, terlalu malu atau di cemuh orang.
3) Fobia - Takut akan situasi tertentu macam tinggi or terbang
4) Gangguan Kebimbangan Umum - Masalah kecil tetapi bimbang yang melampau.

Terdapat satu kajian yang dilakukan oleh Mohamed Alfian Harris b. omar dan moHamed Sharrif Mustaffa dari UTM, Malaysia " Tahap Kestabilan Emosi Pelajar di Sebuah Kolej Kediaman Institusi Pengajian Tinggi Awam"

Kajian ini diLakukan dan telah mendapati bahawa sebanyak 26.1% pelajar yang di temuduga mengalami masalah kebimbangan dan 1.1% alami masalah emosi trauma.

Macam mana pun masalah ini tidaklah serius or bahaya tetapi ianya permulaan bagi penyakit anxiety disorder ini.

TANDA-TANDA PENYAKIT ANXIETY DISORDER



Kebiasaannya mereka yg mempunyai penyakit ini akan ada beberapa tanda yang boleh kita kesan iaitu :
  • Panik dan keresahan
  • Perasaan yang tidak tenang
  • Insomia atau susah tidur
  • Kaki dan tangan berpeluh
  • Peluh yang amat melampau
  • Jantung berdegup laju
  • Sesak nafas
  • Sering ke tanda
  • Mulut kering
  • Kebas kaki
  • Tidak selesa di bahagian dada
  • Pedih ulu hati
  • Loya atau pening
Pesakit juga mempunyai tanda nervous breakdown iaitu dengan tiba-tiba ia menjerit, mengamuk, pengsan, marah. Ia hilang rasa malunya.

Terlalu memikirkan sesuatu yang terjadi atau bakal terjadi sehingga ia susah untuk dilupakan malah tidak dapat tidur malam.

Jika alami tanda-tanda begini dapatkan rawatan Segera dengan doktor terdekat anda.

BAGAIMANA NAK ATASI MASALAH ANXIETY DISORDER

Jika anda orang islam apa yg boleh saya katakan adalah dekatkan diri dengan allah s.w.t.  Banyakkan solat, berdoa dan mengaji al-quran.

ADAKAH PENGAMBILAN SUPPLEMEN DAPAT MEMBANTU PESAKIT?

Supplemen bulan saja dapat mengatasi masalah tersebut malah dapat memberi ketenangan pada diri mereka. Ia juga memberi manfaat lain pada mereka.

SUPPLEMEN YANG MEMBANTU MASALAH ANXIETY DISORDER

Ada beberapa supplemen yang boleh membantu masalah anxiety disorder ini.

1. B COMPLEX

Dalam B Complex shaklee mengandungi vitamin B9 ( asid folik ) & B12. Kedua vitamin ini penting dalam seimbangkan hormon serta mood dan juga bertindak sebagai anti stress.

Tahukah anda kekurangan vitamin B12 akan menyebabkan kita mudah murung dan juga stress. Oleh itu asid folik ini akan membantu meningkatkan kadar tindakbalas antikemurungan. Ia sangat baik bagi pesakit.

Vitamin B12 juga bertindak sebagai pemberi tenaga kepada badan kita. Ia juga membantu menjaga sistem saraf supaya tidak tegang dan kejang.

2. Omega Guard


Omega guard lengkap dengan minyak ikan or omega 3 yang akan membantu mengatasi masalah kemurungan dan kebimbangan pesakit.

Ada kajian yang dipaparkan dalam Lancet pada tahun 1998, seseorang yang mengambil asid lemak omega 3 kurang mengalami kemurungan.

Selain itu omega guard shaklee lengkap dengan dha dan epa yang bagus untuk minda pesakit. Pesakit anxiety disorder ini mempunyai lebihan omega 6 dan terlalu rendah omega 3. Jadi dengan pemgambilan omega 3 ia sangat membantu pesakit.

3. Ostematrix

Ostematrix ini adalah pill kalsium yang lengkap dengan mineral penting seperti magnesium, vitamin D, boron, kopper dan zinc.

Magnesium ini penting dalam sistem neurologi dan ia juga terlibat dalam tindak balas kimia dalam otak. Simptom kemurungan dan kebimbangan dikaitkan dengan kekurangan magnesium.

Kalsium juga penting untuk memastikan sistem badan kita berfungsi dengan baik. Kekurangan kalsium boleh menyebabkan emosi tidak menentu.

Vitamin D juga penting untuk otak. Kekurangan vitamin D boleh meningkaTkan simptom kemurungan.

Oleh itu pesakit perlu mengambil ostemateix bagi mengelakkan terjadi kebas, kekejangan, menggigil, jantung berdegup laju, berdebar dan pelbagai lagi. 

Ostematrix sesuai sangat kerana lengkap semua dalam satu tablet nutrien yang mereka perlukan.

TESTIMONI BEKAS PESAKIT ANXIETY DISORDER





Boleh baca kisah encik Sofian ini di sini : Bagaimana aku mengatasi masalah anxiety disorder

Untuk mereka yang mengalaminya dan nak mencuba produk shaklee boleh cari saya di sini

Suzana Binti Idris
Id : 1115671
Pengedar Shaklee Padang Serai
No : 012-424.148 @ 
Fb: CiksuE



Ulasan

  1. Great tips regrading anxiety disorder. You provided the best information which helps us a lot. Thanks for sharing the wonderful information.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makanan Yang Boleh Membantu Pesakit Tibi Lebih Sihat

Jenis-jenis Penyakit Tibi

Cara Untuk Kecutkan Bengkak Tonsil