Cyst Ovari : Bahaya Dan Cara Mengatasi Masalah Cyst Ovari

Assalamualaikum, Selamat malam.

Anda pernah dengarkah apa itu cyst ovari? Tahukah macam mana bezanya ovari yang  normal dan ovari yang ada cyst?


Cyst ini merupakan ketumbuhan mana-mana bahagian di tubuh kita.  Cyst selalunya ketulan yang mengandungi cecair pekat mengandungi protien,  darah,  rambut,  tulang Dan banyak lagi.

Ovari cyst ini pula kantung yamg berisi lendir/air yang berada di kilang atau telur Ovari. Cecair likat pekat ini di antaranya mengandungi tisu-tisu seperti rambut, gigi, yang bercampur darah. Ini selalunya yang jadi.

Ovari cyst ini jadi dikalangan wanita muda yang kebanyakkan daei mereka tidak menyedari pun ada sesuatu bersarang di kilang telur mereka.

Cyst ini ia tidak memberi simptom yang teruk seperti kanser.  Pesakit biasanya sedar bila buat chekout ultrasound untuk masalah kesuburan, period pain dan sebagainya.

Cyst ini sangat berkait rapat dengan kitaran haid atau kesuburan wanita. Sesetengah wanita yang ada cyst kitaran haid dan juga hormon mereka akan terganggu dan menyebabkan masalah pada mereka.

JENIS-JENIS CYST OVARI

Cyst ada yang tumbuh dalam ovari dan dia mengecut dengan sendiri dan ada juga ia tumbuh semakin besar. Saiznya yang bertambah besar inilah yang bahayanya.

Beberapa jenis cyst yang kerap di alami oleh golongan wanita iaitu :

1. Folliculor Cyst

Ia terbentu dari folikel yang tidak pecah dan gagal mengeluarkan telur. Folikel ini membentuk cyst.  Cyst ini yang paling kerap dan jarang memberi masalah serta komplikasi.

2. Cystademas

Cystademas adalah cyst yang terbentuk dari srl pada permukaan ovari. Ia tumbuh dengan sendirinya dan biasanya ia dipenuhi dengan cecair mukus. Ia boleh jadi sangat besar.

3. Endometrosis

Endometrosis ini terbentuk apabila tisu endometrosos melekat pada ovari dan darah yang terkumpul setiap bulan akan membentuk cyst pada ovari.  Ia boleh menyebabkan sakit semasa haid dan seks.

4. Corpus Luteum

Corpus Luteum yboleh kadi selepas folikel pecah dan mengeluarkan telur. Bila pecah cecair yang ada dalam folikel tadi akan menyebabkan cyst terjadi. Cyst ini selalunya akan hilang dengan sendirinya akan tetapi ia boleh jadi masalah dan komplikasi bila ia membesar.

5. Dermoid Cyst

Dermoid Cyst ini terjadi dari sel ovari yang boleh membentuk gigi,  rambut dan tisu lain.  Agak jarang terjadi tetapi bila ia jadi, ia boleh kdi besar dan menyebabkan kesakitan.

6. Polycystic Ovari

Ia terjadi apabila folikel yang sepatutnya melepaskan telur, tidak matang dan bertukar menjadi cyst.  Kemudian lebih banyak cyst akan terbentuk.

GEJALA ATAU SIMPTOM CYST OVARI

1. loya dan muntah
2. Sakit di bahagian bawah perut
3. Kitaran haid tidak normal atau sekata
4. Pendarahan yang tidak normal
5. Kerap buang air kecil
6. Sembelit yang kronik
7. Abdomen membesar tetapi tidak hamil
8. Berlaku keguguran berkali.-kali
9. Mandul
10. Kurang berat badan
11. Tidak selera makan

ADAKAH CYST PENYEBAB MASALAH KETIDAK SUBURAN?

cyst ada banyak jenis. Kebanyakkannya tidak menjadi punca kepada ketidaksuburan atau keupayaan untuk hamil.  Cyst tidak menggangu evulasi atau persenyawaan tetapi sekiranya anda menghadapi masalah endometrosis atau polucystic ovaries (pcos)  ia mungkin berkait dengan masalah kesuburan.

BAGAIMANA UNTUK MERAWAT MASALAH CYST?

Rawatan cyst ini bergantung kepada jenis cyst.  Biasanya cyst yang tidak bahaya doktor akan pantau atau monitor dahulu. Jika cyst ada perubahan bentuk dan makin membesar maka pilihannya adalah pembedahan adalah terbaik. Tetapi ada juga rawatan hormon untuk kawal cyst pada sesetengah wanita.

Selain itu anda boleh mengambil alternatif lain untuk mengawal cyst dan ikthiar untuk merawatnya iaitu dengan mengambil supplemen semulajadi. Antara supplemen yang membantu masalah cyst ini adalah :

VIVIX

Vivix adalah antioksidan terbaik yang sangat membantu dalam merencatkan sel-sel abnormal seperti cyst dan kanser atau fibroid. Vivix ini membantu melindungi sel dari radikal bebas yang menyebabkan kerosakkan pada sel.

GLA COMPLEX

GLA COMPLEX ini adalah vitamin asid lemak omega 6 yang digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin. Ianya merupakan hormon yang membantu badan mengawalatur proses badan yang normal. Minyak benih matahari adalah salah satu sumber omega 6.

Ia juga mengandungi vitamin E yang membantu melindungi dinding arteri dan menyokong sistem imun.

VITAMIN E

Ia membantu melindungi sel dari rosak. Ia juga bertindak menghasilkan sel baru yang sihat dan normal serta membantu halang cyst dari terus membesar + tumbuh balik.

CAROTOMAX

Ada vitamin A yang kaya dengan antioksidan. Ia bertindak mematikan sel abnormal dan menghalang dari cyst tumbuh balik.

VITAMIN C

Bantu kuatkan imun badan bagi melawan penyakit cyst atau fibroid.



Di sini saya sertakan beberapa testimOni pengguna shaklee yang telah berjaya mengatasi masalah cyst yang di hadapi mereka dgn ambil supplemen shaklee







Untuk dapatkan produk shaklee boleh hubungi saya SUZANA IDRIS, saya pengedar dan pengguna shaklee since 2014 lagi. Hubungi saya di talian ini 012.4249148 @ klik .Saja link ini untuk direct wasap saya www.wasap.my/6024249148

Saya buat penghantaran di Padang Serai, Lunas, Kg. Selamat Tasek Gelugor.

Pos ke seluruh malaysia termasuk sabah sarawak.  All over the world lah mudah nya.



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makanan Yang Boleh Membantu Pesakit Tibi Lebih Sihat

Jenis-jenis Penyakit Tibi

Cara Untuk Kecutkan Bengkak Tonsil