Tanda Slip Disc, Punca Dan Rawatannya

Baru-baru ini suami ciksue mula sakit belakang. Ciksue risau kot dia kena slip disc ini sebab dia sakit ya amat. Checkup dengan doktor Ternyata hanya tilam yang tidak sesuai..alhamdulillah.

Anda yang ada masalah sakit belakang, sakit yang sampai nak duduk, nak bangun pun rasa sakit. Baring duduk pun serba tak kena..sakit ya at..segera la checkup dan terima rawatan sebab slip disc ini penyakit teramat sakit.

Slip disc ini istilah perubatan yang digunakan oleh pakar perubatan berkenaan penyakit tulang belakang. Secara ringkasnya slip disc ini adalah tulang belakang terbonjol atau gelongsor keluar sehingga menekan urat saraf tunjang. Selain slip disc in ijuga dipanggil herniated disc, ruptured disc atau PID.


SAKIT BELAKANG TANDA UTAMA SLIP DISC

Pernahkah anda mengalami sakit belakang yang teramat sakit? Kajian menyatakan bahawa 80% orang dewasa pernah mengalami sakit belakang, skurangnya sekali seumur hidup. Kebanyakkannya disebabkan oleh aktivi harian dilakukan dengan cara yang salah.

Kesakitan yang melampau menyebabkan anggota badan menjadi kebas,pergerakkan terbatas otot kaki kejang dan tiada apa boleh dibuat untuk hilangkan kesakitan.

Tulang belakang manusia terdapat jelly like structure yang dipanggil DISC. Ia berfungsi sebagai pelindung di antara tulang-tulang belakang. Disc ini stabil terdapat ligamenr yamg tebal di sekeliling tulang belakang.

 PUNCA TERJADINYA SLIP DISC

1. Perubahan pada disc
2. Kelemahan otot stabiliti
3. Postur tidak betul
4. Trauma/jatuh/kemalangan
5. Obesiti
6. Kerja yang melibatkan belakang seperti angkat barang atau membongkok
7. Gaya hidup yang pemalas
8. Selalu memandu atau travel jauh

TANDA-TANDA TERJADINYA SLIP DISC


1. Kerap sakit belakang
2. Rasa sakit, lemah dan kebas pada bahagian belakang terutama di kawasan pinggang
3. Kegagalan mengawal buang air besar atau iar kecil.

 CARA MENCEGAH DARI TERJADINYA SLIP DISC

1. Menjaga berat badan ideal. Ini kerana berat badan berlebihan boleh beri beban pada tulang belakang
2. Berhenti merokok. Nikoton ini menjadi racun kepada disc. Ini kerana nikotin mengganggu penyerapan nutrien.
3. Amalkan poster badan yang betul





KAEDAH RAWATAN SLIP DISC

1. Rawatan thermal - bertujuan untuk mengurangkan sakit.
2. Steroid - sintikan steroid dapat mengurangkan kesakitan biasa
3. Fisioterapi - kaedah senaman yang dijalankan bersa pakar untuk menguatkan otot termasuklah menggunakan tualan panas bahagian sakit.
4. Pembedahan - Langkah terakhir di mana disc yamg terkeluar akan dikikis. Untuk kes serius besi akan di masuk untuk menyokong tulang belakang.

RAWATAN ALTERNATIF UNTUK PENYAKIT SLIP DISC

Ini adalah supplemen yang membantu meningkatkan taraf kesihatan kita. Membantu mengurangkan keradangan dan juga kuatkan tulang.

SUPPLEMEN UNTUK SLIP DISC



VIVIX

Vivix ini merupakan agen antipenuaan di mana ia menjaga keanjalan struktur disc tulang belakang dan mengurangkan risiko slipped disc. Menyokong kesihatan sendi dan kesihatan tubuh dengan memberikan keperluan secara menyeluruh.

OMEGA GUARD

Omega guard mempunyai omega 3. Ia adalah anti inflamasi terbaik. Ia mengurangkan keradangan pada sendi dan mengurangkan degrasi tulang.

OSTEMATRIX

Mengandungi kalsium, magnesium, vitamin D dan beberapa mineral + vitamin lain. Ianya bagus untuk struktur tulang dan kuatkan tulang + padatkan tulang.

Ia juga bagus untuk ligemen dan otot. Vitamin D ini berfungsi untuk bantu penyerapan kalsium ke tahap yang optima dan bantu pertumbuhan tulang.

TESTIMONI SLIP DISC





Boleh klik sini untuk buat belian terus + pos terus ke alamat anda.


Atau boleh terus hubungi saya di talian 012.4249148 atau klik link ini www.wasap.my/60124249148/slipdisc
Untuk wasap terus kepada saya.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makanan Yang Boleh Membantu Pesakit Tibi Lebih Sihat

Jenis-jenis Penyakit Tibi

Cara Untuk Kecutkan Bengkak Tonsil