Cara Untuk Kecutkan Bengkak Tonsil

Baru-baru ini saya di datangi seorang ayah yang anaknya sering sakit atau demam.  Dia letih penat dam kesian pada anaknya yang sering cuti sekolah akibat sering jatuh sakit akobat tonsil sering bengkak atau meradang.

Hari ini saya nak kongsikan sekali cara surutkan bengkak tonsil dan juga sedikit info tentang tonsil.

Tonsil ini merupakan masalah paling biasa terjadi dikalangan kita. Ianya normal tetapi kekadang ia boleh bawa risiko yang lebih serius jika tak di atasi dengan baik.

Tonsil ini boleh jadi pada sesiapa saja termasuklah dewasa dan biasanya ia terjadi pada kanak-kanak yang sedang membesar.

APA ITU TONSIL?

Tonsil ini terdiri daripada sekumpulan kalenjar atau tisu limpoid yang berperanan membantu sistem pertahanan badam untuk melawan segala penyakit dan ia terletak di bahagian rongga mulut.

Fungsinya untuk menapis serta memerangkap aebarang jenis bakteria atau virus yang masuk ke dalam rongga mulut melalui aktiviti pernafasan@pemakanan.



Ada 3 jenis tonsil iaitu :

1) Adenoid - Tonsil yang terletakdi pangkal rongga hidung

2) Lingual Tonsil - Tonsil yang terletak dipangkal lidah.

3) Palatine Tonsil - Tonsil yang terletak di bahagian tekak.

Namun dalam kes radang tonsil ini biasanya kita lebih merujuk kepada tonsil yang berada dibahagian tekak. Radang tonsil ini dipanggil Tonsilitis.

Tonsilitis disebabkan oleh virus @ bakteria. Jangkitan bakteri seperti Streptococcus boleh menyebabkan tonsil bengkak dan bernanah.  Jangkitan virus seperti Epstein Barr Virus @ Measles juga boleh menyebabkan radang tonsil.



SIMPTOM-SIMPTOM TONSILITIS

Tonsilitis ini menunjukkan gejala yang berat dan ringan. Ia bergantung kepada keadaan individu itu sendiri. Ini gejalanya :

  1. Sakit tekak biasa atau teruk
  2. Mengalami kesukaran menelan makanan atau sakit bila menelan.
  3. Demam suhu tinggi pakej dengan seram sjuk 
  4. Tonsil membengkak dan berwarna merah
  5. Wujud bintik-bintik putih di tonsil yang meradang
  6. Sakit kepala dan badam. 
  7. Hilang suara untuk bercakap atau suara menjadi serak
  8. Mengalami bengkak pada leher
  9. Sakit dibahagian telinga
  10. Hilang selera makan
  11. Rasa mual muntah dan sakit bahagian abdomen. Ini bagi yg berusia 10 tahun. 

Kalau ikutkan secara amnya tonsil yang bengkak akan pulih sendiri jika imun badan kita kuat cuma ia ambil masa saja. Jika tonsil dijangkiti bakteria doktor akan menasihatkan untuk ambil antibiotik supaya proses penyembuhan lebih cepat. 

Tetapi sekiranya bengkak tonsil berulang kali kena dalam sebulan, doktor akan nasihatkan buat pembedahan buang tonsil.

Sebelum radang tonsil menjadi lebih teruk dan bengkak lebih besar,  saya nak kongsikan cara atau alternatif lain untuk kecutkan tonsil. 

CARA ALTERNATIF UNTUK KECUTKAN TONSIL

1) Minum air kosong atau suam sekurangnya 3 liter. Elakkan minum air ais. 

2) Pilih makanan yang lembut dan berzat kalau boleh elakkan makan makanan yang berempah dan pedas.

3) Minum jus buahan bersama seratnya untuk mendapat keperluan vitamin c yang maximum tapi pasti jus buahan yang buat sendiri bukan yang beli di kedai tau. 

4) Elakkan pengambilan makanan yang manis-manis seperti kuih muih, kek, biskut.  Gula adalah racun kepada badan terutamanya sistem pertahan badan. 

5) Mengambil suplemen untuk bantu tingkatkan sistem imun. Tonsil meradang berulang kali disebabkan oleh sistem badan kita yang lemah.

SET KECUTKAN TONSIL

Garlic - Bertindak sebagai antibiotik semulajadi yang bagus untuk badan kita.  Ia berfungsi menghalang jangkitan kuman. 

Nutriferon - Sangat bagus dalam menguatkan sistem pertahanan badan @ sistem imun.  Ia bantu mencegah tonsil membengkak lebih besar. 

Vitamin C - Bantu menyokong sistem imun badan.  Ia juga merangsang penghasilan sel darah putih untuk halang bakteria yang wujud dalam badan dari merebak ke organ lain.

Omega Guard - Bersifat antiradang. Bagus sangat untuk mengecutkan tonsil yang bengkak.


Sebenarnya untuk merawat bengkak tonsil ini sangat bergantung pada sistem imun badan kita. Kuatkan sistem imun badan tonsil akan kembali kecut pada asalnya. 

Jika anda berminat nak mencuba dan berikthiar dengan set kecut tonsil ini boleh hubungi saya,  Puan Suzana dan setiap pembelian dengan saya akan disertai konsultasi berterusan serta percuma.

Suzana Idris
Id : 115671

Sms/Call/Whatsapp : 012-4249148

Atau klik saja link wassap saya 

Penghantaran ke seluruh malaysia
Carier : Pos laju/ gdex / citylink

Cod : Padang Serai / Lunas / Tasek Gelugor

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makanan Yang Boleh Membantu Pesakit Tibi Lebih Sihat

Jenis-jenis Penyakit Tibi