Kesan Kekurangan Vitamin C Dan Risikonya

Kesan Kekurangan Vitamin C Dan Risikonya

Seperti mana yang anda tahu vitamin c amat penting untuk sistem tubuh badan kita.  Ia bukan saja untuk sistem imun malah banyak lagi fungsi vitamin c. Jika kekurangan vitamin c maka kesihatan kita akan terjejas. 

Badan kita bukan saja perlukan vitamin c tetapi banyak vitamin atau nutrisi yang diperlukan untuk memastikan setiap fungsi badan berfungsi dengan baik. 

Vitamin C cukup terkenal dikalangan golongan yang inginkan kulit cantik dan juga pentingkan kesihatan.  Sumber vitamin c mudah diperolehi seperti citrus dan juga sayuran hijau.




KEBAIKKAN VITAMIN C DALAM DIET HARIAN

  • PembentukKan Kolagen - Vitamin merangsang pembentukkan kolagen dalam kulit,  menjadikan kulit lebih anjal dan lembut
  • Mencantikkan Kulit - Membantu mencerahkan kulit, melambatkan proses penuaan dan menyekat pigmentasi
  • Meningkatkan Sistem Imun - Sistem imun badan adalah sistem yang penting untuk mencegah dan menghalang jangkitan virus. Sesuai sangat untuk seseorang yang selalu demam,selsema,batuk,ulser dan juga mudah jatuh sakit. 
  • Membantu Mengurangkan alahan - Alahan adalah penyakit yg berkait rapat dengan sistem imun badan rendah.  Vitamin membantu mengurangkan simptom alergik, seperti gatal2 dll. 
  • MembantU Memerangi Kanser - Ia membantu meningkatkan interferon secara semulajadi dan merangsang pengeluaran T-Cell untuk melawan kanser. Ia juga melindungi sel dari radikal bebas. 
  • Membantu Atasi Masalah Pendarahan - Mengurangkan kesan lebam,  pendarahan cepat berhenti dan juga luka cepat sembuh. 

RISIKO KEKURANGAN VITAMIN C DALAM BADAN

kekurangan vitamin c dalam diet harian boleh menyumbang kepada pelbagai penyakit seperti anemia, mudah lebam dan sebagainya. 

Kekurangan vitamin c juga boleh menyebabkan kemerosotan penghasilan kolagen seterusnya akan membuatkan sel-sel badan terjejas. Paling teruk adalah ia boleh membawa kepada penyakit Skurvi.

TANDA-TANDA KEKURANGAN VITAMIN C

Bagaimana nak tahu anda kekurangan vitamin c? Mudahnya cuba anda cakar kulit lengan anda jika terdapat garisan putih,  itu bermakna anda kekurangan vitamin c. Ini juga tanda-tanda kekurangan vitamin c:
  1. Gusi sentiasa berdarah
  2. Luka lambat sembuh
  3. Sering letih dan lemah
  4. Anemia
  5. Rambut gugur
  6. Sakit sendi
  7. Ekzema
  8. Kulit kering dan gatal
  9. Kurang selera makan
  10. Masalah pencernaan
  11. Berat badan berkurangan

VITAMIN C PLUS SHAKLEE

Dulu-dulu saya jarang nak percaya supplemen takut rosak buah pinggang.  Yelah kononnya beban buah pinggangkan padahal dok makan benda2 yang boleh merosakkan badan banyak sangat. 

Dulu fikir cukupla makan buah untuk dapatkan vitamin c tetapi sebenarnya tak cukup pun sebab buah yang kaya dengan vitamin c adAlah buah yang masak ranum di pokok bukan diperam ubat kabak. 

Bila dah mula ambil vitmin c plus shaklee memang betul berbeza rasanya dari dulu. Kesihatan lebih optimun,  tak mudah jatuh sakit, kulit lebih sihat, gusi pun jarang dah berdarah.. Alhamdulillah. 

Boleh view sini : Keistimewaan Vitamin C Shaklee

So bagi anda yang ingin dapatkan vitamin c plus shaklee boleh hubungi saya, Puan Suzana. Saya akan buat belian untuk anda dan setiap pembelian vitamin akan disertai dengan cara makan yang betul serta konsultasi berterusan dari saya. 

Suzana Idris
Sid : 1115671

Sms/Call/Whatsapp : 012.4249148

Atau boleh klik link wassap saya

Penghantaran menggunakan khidmat pos laju/ gdex/citylink ke seluruh dunia





Ulasan

  1. selepas makan vitamin C, ulcer saya dah berkurang.. itu jauh lebih baik dari letak bonjela pada ulcer..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Abang saya pun ada ulser... Try vita c lain xjadi so cont mkn vita c shaklee mmg berkesan. .Xde dh ulse r walalupun panas cuaca.

      Padam
  2. saya memang amalkan vitamin C elok untuk saya yang mempunyai masalah kulit kusam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wah. .Bgus... Saya sendiri pun kukit makin sihat bl konsisten vitamin c

      Padam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makanan Yang Boleh Membantu Pesakit Tibi Lebih Sihat

Jenis-jenis Penyakit Tibi

Cara Untuk Kecutkan Bengkak Tonsil