Cara Atasi Ekzema Pada Bayi Yang Sedang Menyusu

Cara Atasi Ekzema Pada Bayi Yang Sedang Menyusu

Anda tahukan ekzema adalah masalah kesihatan yang berkaitan dengan kesihatan kulit,  alahan atau radang kulit. Ekzema menyebabkan kulit menjadi gatal, kemerahan,  merengsakan kulit. Ia boleh jadi pada sesiapa saja termasukla bayi.


Biasanya penghidap ekzema ini terdiri daripada mereka yang berumur 5 tahun ke bawah.  85% yang telah dikenal pasti.  Punca yang paling utama adalah keturunan atau genetik ahli keluarga itu sendiri. 

Meh kita tengok jenis ekzema dulu sebelum saya kongsikan cara untuk atasi masalah kulit ekzema pada bayi yang menyusu. 

JENIS-JENIS EKZEMA
  1. Atopik Dermatitis
  2. Dermatitis Sentuhan
  3. Neuro Dermatitis
  4. Nummular Dermatitis
  5. Ekzema Pada Tangan
  6. Statis Dermatitis

Paling biasa kita lihat ekzema ini adalah atopik dermatitis.  Ia akan membuatkan pesakit alami kulit kering,  merah,  gatal, dan merekah.  Adakalanya akan keluar lelehan cecair bisa ata berdarah.

Boleh baca ini : Cara Hilangkan Ekzema Orang Dewasa

PUNCA EKZEMA
  1. Genetik
  2. Alahan pada makanan
  3. Alahan pada penggunaan produk seperti kosmetik dll
  4. Alahan pada binatang atau persekitaran
  5. Alahan pada pakaian atau jenis fabrik
  6. Alahan pada sabun pencuci
  7. Jangkitan virus
  8. Air yang berklorin tinggi

Ekzema ini tidak boleh dirawat katanya doktor tetapi boleh dikawal supaya simptomnya tidak menjadi lebih teruk. Untuk kawalnya ibu perlu pastikan bayi 
  • Kulit bayi sentiasa lembab.  Sapukan krim sentiasa tetapi perlu di ingat krim yang dibuat dari bahan semulajadi.
  • Elakkan guna pencuci yang boleh buat kulit bayi menjadi kering seperti sabun mandi dll
  • Pakai pakaian yang longgar dan kain kapas tidak panas. 
  • Ibu juga perlu menjaga pemakanan. Elakkan ambil makanan yang boleh buat bayi alahan. 
  • Jangan buat bayi stress
  • Elakkan aktiviti yang boleh buat bayi berpeluh dan panas.
  • Bersihkan rumah supaya kuantiti debu dapst diminimakan
  • Kuku bayi sentiasa pendek kerana jika gatal bayi tidak dapat menahan kegatalannya.

CARA RAWATAN EKZEMA

1) Ekzema Ringan : Doktor biasanya akan memberi @ menasihati anda menggunakan losyen yang ada steroid rendah.  Ia untuk jangka masa pendek. Krim emolien ini untuk mencegah ekzema dari melarat dan memastikan kulit bayi sentiasa lembab. 

2) Pil Antihistamin : Biasanya pil ini diberi bila ekzema bayi sudah terlalu teruk. Ia tidak digunakan secara rutin.  Biasa digunakan untuk membuat bayi mengantuk.

P/s : Pill ini perlu mendapat pemantauan dan juga nasihat doktor.

3) Steroid : Doktor biasanya akan syorkan pada anda, gunakan krim yang mengandungi steroid.  Namun kesan sampingan steroid boleh membuat kulit semakin nipis jika digunakan tempoh masa yang panjang.

ALTERNATIF UNTUK ATASI MASALAH KULIT EKZEMA BAGI BAYI YANG MASIH MENYUSU

UNTUK LUARAN : Cream Herba Blend (Multipurpose Cream)

Krim herba blend ini adalah krim serbaguna sangat bagus untuk alahan kulit,  melembutkan kulit yang kasar seperti tumit kaki,  lutut, tapak tangan, dan siku. Menghilangkan parut luka biasa dan luka campak.  Ia juga menurunkan suhu badan dan buang angin dalam perut.

Rasa yang dingin,  nyaman, selesa, dan sesuai untuk semua termasuk bayi.  Diekstrak dari tumbuhan semulajadi terpilih tanpa mengandungi bahan kimia bahaya seperti pareben dan steroid

Mudah meresap ke dalam kulit dan tidak berminyak serta melekit. Krim ini menjalani ujian klinikal untuk mengetahui keberkesanannya.



DALAMAN IAITU BERI NUTRISI KEPADA BAYI : Set Menyusu Lengkap Shaklee

Berikan nutrisi yang cukup untuk bagus untuk bayi ini kerana bayi sukar menerima sebarang ubatan atau supplemen. So untuk berikan nutrisi yang lengkap adalah melalui susu ibu. Jadi pengambilan set menyusu dapat membantu keperluan bayi dari segi tingkatkan sistem imun badan atau daya tahan badan mereka untuk melawan penyakit.  Ia juga membantu proses tumbesaran bayi dengan sihat dan baik.

Jom kita tengok testimoni dari pengguna shaklee yang berjaya atasi masalah ekzema anaknya ketika bayi.

TESTIMONI PENGGUNA

Salam semua,  nak share sikit pengalaman consume set penyusuan 3M. ....2,3 ari ini baru perasan... .hahaha. .Dulu baby saya auni ada ekzema kering bukan yang merah berair tu... Ekzema dia cam tompok peta penut kat perut,  kat belakang bdn,  kt peha,  betis.... Mujur lwr tak der kat muka... Hehe.... Tapi sekarang nih kulit dia dah cantik,  baru perasan..^_^..tak der tompok2 ekzema lagi dah.. Masa g checkup dulu, refer doc mmg doc ckp ekzema la... So doc bg krim putih tuh n steroid cream... Tapi buh yg putih tu jer.. Tu pon jarang buh sebab kesian kan dio kot2 x selesa sebab melekit...... So biar gitu jer la.... Sekarang umur auni dah masuk 8 bulan, hilang terus ekzema tuh.... Saya memang yakin sebab saya consume set 3M tuh.. Bukan sebab auni saja saya lun ada gatal2 kulit....alergik seafood,  budu,  cencaluk,  kalau makan mulalah menggaru siang dan malam....sekarang dah takde dah.. Makan seafood sekawah pub takde gatal2... Alhamdulillah.. 

Perkongsian daripada pengguna Set 3M yang begitu teruja dengan keberkesanan produk shaklee terhadap dirinya dan anaknya yang ada ekzema. Ini pengalaman beliau dan pendapat peribadi beliau kesannya mungkin berbeza dengan individu lain.  Tetapi tak salah jika kita berikthiar untuk sembuh.



Untuk pertanyaan lanjut dan consultan exclusive boleh hubungi saya Puan Suzana

SUZANA IDRIS

Sms/Call/Whatsapp : 012-4249148

Atau boleh klik untuk terus ke wassap saya

Sid : 1115671


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makanan Yang Boleh Membantu Pesakit Tibi Lebih Sihat

Jenis-jenis Penyakit Tibi

Cara Untuk Kecutkan Bengkak Tonsil