Cara Mencegah Dan Merawat Penyakit Tibi Agar Tidak Berjangkit

CARA MENCEGAH DAN MERAWAT PENYAKIT TIBI AGAR TIDAK BERJANGKIT


Bila dengan penyakit TIBI, apa yang anda tahu tentang penyakit tibi? Adakah ianya penyakit yang biasa saja atau serius? Jom baca.

Penyakot TIBI ini atau bahasa sainsnya adalah TUBERCULOSIS dan lebih di kenali sebagai penyakit batuk di kalangan masyarakat kita. Penyakit yang bahaya dan mudah berjangkit. Jika tidak dirawat ia boleh membawa maut.

PUNCA DAN CARA MEREBAK

Punca penyakit TIBI ini disebabkan oleh kuman yang dikenali sebagai MYCOBACTERIUM TUBERCULOSIS.

Kuman ini boleh berjangkit di mana-mana bahagian tubuh seperti tulang, buah pinggang, usus, kalenjar, kulit, selaput otak dan juga kebiasaanya di paru-paru.


Cara jangkitan kuma TIBI ini adalah melalui udara. Pesakit tibi yang batuk, bersin mengeluarkan jutaan kuman. Udara yang dicemari kuman tibi ini. Jadi sangat bahaya sebenarnya penyakit tibi ini sebab ia mudah berjangkit.

Di negara kita semakin meningkat pesakit TIBI ini. Salah satu faktornya adalah kerana pesakit TIBI lambat mendapat rawatan dan juga pekerja asing yang masuk tanpa saringan perubatan.

Pada mereka yang bekerja ditempat yang ramai orang seperti pasar malam, pasar pagi perlu berhati-hati dan juga ambil langkah berjaga-jaga.




SIAPA BERISIKO MENDAPAT PENYAKIT TIBI

Semua peringkat berisiko mendapat penyakit tibi termasuklah kanak-kanak lagi berisiko. Ini kerana sistem imun mereka masih lagi rendah dan tidak matang.

Sesiapa yang mempunyai sistem pertahanan badan yang rendah, lemah kuman tibi mudah sangat berjangkit dan menjadi aktif.

Sesiapa yang mempunyai sistem pertahanan badan yang kuat, kuman tibi dapat dihapuskan atau tidak aktif.

TANDA DAN GEJALA PENYAKIT TIBI

  1. Batuk melebihi 2 minggu
  2. Kurang selera makan
  3. Badan susut
  4. Kahak mengandungi darah
  5. Menggigil
  6. Demam diwaktu petang dan malam
  7. Sakit dibahagian dada apabila batuk atau tarik nafas.
  8. Badan lemah dan letih sentiasa

CARA MENGESAN PENYAKIT TIBI DAN RAWATANNYA

Terdapat beberapa kaedah untuk mengesan penyakit TIBI. Pertama sekali buat pemeriksaan kahak. Kedua buat pemeriksaan melalui x-ray dan yang ketiga mantoux test ( ini untuk ahli keluarga dan kawan terdekat).

Cara rawatannya adalah DOT (Directly Observed Treatment). Pengawai perubatan yang merawat pesakit tibi perlu memastikan pesakit makan ubat anti TIBI.

Prinsipnya adalah ubat dos pertama diberi selama 6 bulan dengan pemantauan yang dilihat sendiri oleh pengawai perubatan.

Rujukan : Info sihat 

TIBI DAN SUPPLEMEN

Bagaimana supplemen boleh mengurangkan gejala penyakit tibi? Jom tengok fungsi setiap vitamin yang saya cadangkan kepada anda.



VIVIX

Resveratrol dalam vivix ini dapat mengurangkan kerdangan dan inflamasi. Ia juga dapat kurangkan pertumbuhan tumor pada paru-paru serta membantu meningkatkan sistem pertahanan badan kita. Ia juga membantu membersihkan salur pernafasan kita.

NUTRIFERON

Nutriferon ini membantu meningkatkan sistem imun badan dengan menghasilkan interferon secara semulajadi dalam tubuh kita.

OMEGA GUARD

omega 3 yang terdapat dalam omega guard oni membantu kurangkan inflamasi. Keradangan pada paru-paru dan bersihkan salur pernafasan kita.

GARLIC COMPLEX

Garlic cukup terkenal dengan sifat merawatnya iaitu bertindak sebagai antibiotik. Ia membantu tingkatkan sistem imun badan dan kurangkan jangkitan pada paru-paru.

TESTIMONI PENGGUNA SET TIBI







Alhamdulillah pada pengguna set tibi ini kesihatan mereka semakin improve.

Pada anda yang ingin berikthiar dengan set penyakit tibi ini boleh hubungi saya SUZANA IDRIS di talian di bawah :

Contact : 012-4249148 

Klik saja untuk direct wasap saya : www.wasap.my/60124249148

Cod : Padang Serai, Kulim, Tasek Gelugor

Penghantaran terus ke rumah anda dengan menggunakan courier poslaju/gdex/citylink

Atau boleh buat belian terus dengan klik esell dibawah. Shaklee akan uruskan penghantaram terus ke rumah anda.


Ikthiarlah selagi masih ada kudrat untuk kesihatan yang maximun. Bagi pesakit tibi berikthiar untuk orang tersayang. Hargai mereka sementara mereka masih lagi bersama kita.

Disclaimer : Suplemen Shaklee Bukan ubat. Ia adalah untuk memberi nutrisi yang lebih baik kepada tubuh badan kita supaya lebih sihat dan dapat menjalankan fungsi tubuh lebih baik.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makanan Yang Boleh Membantu Pesakit Tibi Lebih Sihat

Jenis-jenis Penyakit Tibi

Cara Untuk Kecutkan Bengkak Tonsil