Bila penat menyerang anak kecik apa yang ibu perlu lakukan?

Assalamualaikum..

Actually sudah lama nak kongsikan kisah anak second saya yang kena serangan penat baru-baru sampai nafas laju dan kena warded. 

Mulanya dia demam biasa saja.  Kemudian hidung mula berair dan batuk-batuk.  Sehari ja batuk dia tu datang lepas dia mula penat dan nafas laju sungguh.

Terus shoot pergi kecemasan dan nurse bagi sedut ubat cair kahak.  Actually memang tak bagus sebab dia umur baru 7 bulan. Tapi bila dah jadi macam nih kena hadap untuk selesakan dia bernafas.

Doktor xray nampak paru-paru dia ada putih sebelah.  Tak normal so kena warded dan doktor suspect jangkitan kuman pada paru-paru. Lepas warde tuh banyak kali kena sedut oksigen, ubat cair kahak.  Hari kedua okey.  Hari ketiga pakar cakap paru2 clear dan cakap suspek asthma sahaja. Then bagi keluar warded. 

Gambar ini sue screenshoot status wasap abahnya. Masa nih baru masuk warded.  Gambar yang sedut gas tuh takdak.

Okey kat sini sue nak share beberapa tips yang diberi oleh doktor pakar semasa berada di warded. 

TIPS BILA ANAK KENA BATUK BERKAHAK. 

1. Bila nak menyusu anak sebelum tu tepuk dahulu dada dan belakang dia kiri dan kanan. tepuk dengan tangan membukit okey kalau tak sakit baby nanti. 

2. Sapu minyak bawang putih di dada supaya aroma dia yang panas bantu untuk carikan kahak dan legakan selsema

3. Ibu pastikan ambil makanan yang boleh bantu selsema baby hilang iaitu makanan yang kaya dengan vitamin c dan omega 3. 

Ini antara pesanan doktor dan pakar pada sue.  

Dan ini apa yang sue lakukan selain buat pesanan doktor tadi.  

1. Sue kerap mandikan alina dengan air suam. Jirus kepala dia supaya hingus yang tersumbat tuh keluar. Its work. 

2. Sue sapu krim herba blend shaklee di dada dan belakang serta kaki dia. 

3. Selain sapu krim herba blend sue sapukan juga minyak asmak.  Minyak ini elok.  Ank sue memang tidur dengan selesa lepas sapu minyak ini. 

4. Sue ambik megadose vitamin c dan juga omega guard shaklee. Demam alina cepat kebah bila ambik megadose vitamin ini. Alhamdulillah. 

5. Lepas keluar ward sue bagi alina omega guard shaklee 1 biji setiap hari.  Dia muntah kahak dan berak belender. Kahak keluar melalui najis.  Syukur allah mudahkan urusan sue ikthiar sembuhkan ank. Alhamdulillah. 

Lepas dia sudah baik dari demam.  Nafas elok dah.  Sue stop bagi setiap hari omega guard.  Sue bagi seminggu sekali atau 2 minggu sekali saja.  Alhamdulillah now tak ada lagi episode atshma attack walau pun mandi air sejuk setiap hari. 

So hampa yang ada anak berpenyakit asthma boleh cuba amalkan omega guard shaklee. 

Boleh view artikal saya mengenai asthma di sini 

Dan juga info mengenai omega guard shaklee

Untuk dapatkan produk shaklee bole hubungi saya di talian 012.4249148 atau klik saja link ini www.wasap.my/60124249148/omega3shaklee

Boleh visit page fb saya Pengedar Shaklee Padang Serai

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makanan Yang Boleh Membantu Pesakit Tibi Lebih Sihat

Jenis-jenis Penyakit Tibi

Cara Untuk Kecutkan Bengkak Tonsil