KESAN BURUK MEROKOK

Merokok ini meningkatkan lagi kadar kematian dan penyakit kronik.
Kira-kira 60% kematian disebabkan penyakit jantung, 30% akibat jangkitan paru-paru, & bakinya penyakit asma dan kanser paru-paru.

KESAN BURUK TERJADI JIKA BERTERUSAN MEROKOK

Perokok ini akan diserang pelbagai penyakit terutama penyakit jantung or serangan jantung mengejut. Hal ini berlaku kerana kesan dari sisa asapa rokok itu menyebakan injap jantung makin sempit dan tersumbat mengakibatkan aliran oksigen dan darah tidak dapat melaluinya. Risikonya membawa kematian.

KESAN MEROKOK KEPADA PEROKOK PASIF

Perokok pasif ini adalah orang yg sedut sisa asap rokok dari Perokok.Ianya lebih tinggi pluang nak kena penyakit kronik sebabnya asap disebut mengadungi kepekatan bahan kimia yg tinggi dari perokok.

KESAN MEROKOK TERHADAP ALAM SEKITAR

1) Boleh Menyebabkan Kebakaran

Merokok ini menyumbang kepada kebakaran. Ini terjagi kerana perokok yang tidak bertanggungjawab membuang rokok yg masih membara api di merata-rata tempat.

2) Udara Tidak Bersih

Seperti mana yg kita tengok ramai perokok di luar sana, perokok sering saja merokok walau di mana saja mereka berada. Persekitaran yg penuh dgn asap rokok adalah udara yg penuh dgn racun. Ia sangat merbahayakan kesihatan.

PETUA UNTUK MENGURANGKAN KETAGIHAN NIKOTIN/ROKOK

HALIA @ BAWANG PUTIH



☀Halia dan bawang putih boleh membantu mengatasi keinginan untuk merokok . Rasa panas halia dan bawang putih ini membantu melepaskan racun yg berpunca dari rokok.

EPAL


☀Racun dalam badan banyak bagi seorang perokok. Racun ini boleh beri banyak komplikasi penyakit kronik. Makan epal setiap hari untuk memerangi racun. Dalam epal ini ada banyak air dan pektin mampu memerangi racun ini.

MADU



☀Madu merupakan sejenis manisan yang dapst membantu untuk berhenti merokok. Terdapat kitaran enzim dan protien dalam madu yg mampu tangai tabiat merokok.

OAT



☀Ia merupakan makanan yg dapat membantu menyingkirkan toksin dalam badan dan mengurangkan keinginan merokok serta mengurangkan simptom withdrawal. Caranya 1 sudu oat direndam bersama air masak selama semalaman dan esokkannya rebus selama 10 minit. Makan selepas makan.

MULTIVITAMIN


☀Merokok boleh menyebakan kandungan vitamin dalam badan hilang. Vitamin A,C,E dapat menampung semula kekurangan vitamin itu mamalh ia boleh menangani simptom withdrawal. Vitamin E mampu baiki sel rosak akibat merokok. Vitamin C untuk tingkatkan sistem imun.

Ini di antara cara untuk atasi masalah ketagihan merokok. Selain itu boleh cuba supplemen dari shaklee = VIVIX (KLIK DISINI INFO LANJUT). Ia boleh mengurangkan ketagihan merokok malah boleh berhentikan seseorang itu dari terus merokok sekaligus mempertingkatkan taraf kesihatan.


Ingin mencuba VIVIX boleh hubungi saya di sini :
Wassap : 012-4249148
Fb : Cik Sue
Ig : ciksueshaklee






Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makanan Yang Boleh Membantu Pesakit Tibi Lebih Sihat

Jenis-jenis Penyakit Tibi

Cara Untuk Kecutkan Bengkak Tonsil