7 Tips Elakkan Terjadinya Strechmark Pada Perut & Peha Ibu Hamil

Assalamualaikum..

Jika disepanjang kehamilan kita tidak menjaga baik pada bahagian yang bakal meregang maka lepas bersalin nanti bakal timbul rekahan yang tidak diingini oleh kita para wanita ni.

Memandangkan rekahan ini termasuk dalam kategori parut makan ia bukan mudah untuk di lenyap dari kulit kita ini.

Di sini ciksue nak kongsikan 7 tips untuk elakkan terjadinya rekahan di bahagian kulit yang bakal meregang itu.


CARA ELAK TERJADINYA STRECH MARK SEWAKTU HAMIL : 

1. Banyakkan minum air kosong

  • Ia dapat melembabkan kulit dan elak berlaku regangan pada kulit.
2. Banyakkan ambil pemakanan yang kaya dengan vitamin c
  • Badan kota menggunakan vitamin c untuk menghasilkan kolagen dan cartilage. Vitamin c juga sangat efektif dalam menghalang kulit dari rosak.
3. Pengambilan Gelatin
  • Gelatin ini bermaksud dari air renehan tulang ayam,lembu or kambing. Air renehan ini boleh di masukkan dalam masakkan sayur ka nasi kak or buatkan sup. Pembentukkan kolagen bentuk dalam mengekalkan elastik kulit dan sekaligus dapat mengelakkan berlakunya regangan pada kulit.
4. Rawatan menggunakan minyakรถ
  • Antara minyak yang bagus dalam mengelakkan terjadinya regangan ini adalah minyak zaitun, minyak vitamin E, essential oil.
  • Minyak Vitamin E ini boleh mengekalkan elastik kulit dan seterusnya mengelakkan terjadinya regangan kulit. Minyak ini biasanya berkesan kerana ini bersifat antioksidan yang melindungi kulit dari kerosakkan akibat radikal bebas.
  • Minyak kelapa juga berkesan kelapa ia mempunyai asid lemak tepu yang tidak mudah teroksida dan memelihara kulit dari kerosakan akibat radikal bebas.
5. Pengambilan Zinc
  • Kekurangan zinc antara penyebab terjadinya regangan kulit. Ia bersifat antioksidan dan digunakan dalam penghasilan kolagen. Ia boleh didapati dari ayam, daging dan kekacang.
6. Selalu bersenam untuk meningkatkan elastik kulit

  • Kerapkan bersenam, ia menegangkan dan merasang dermis pada kulit. Amalkan senaman ibu hamil bukan saja dapat elak strech mark tetapi memudahkan proses bersalin.
7. Chea butter dan choco butter

  • Sentiasa lembabkan kulit yang ada potensi untuk meregang. Sapukan losyen yang ada 2 bahan utama ini chea butter dan choco butter. Ia dapat menambahkan kulit baru sekaligus dapat elakkan terjadinya strech mark. Kerapkan sapu pada bahagian perut dan peha terutamanya.

Namun jika terjadi strech mark ibu-ibu jangan runsing dan bimbang kerana banyak produk yang mampu menghilangkan strech mark ini malah akan membuatkan kulit lebih mulus dan cantik.

Antaranya adalah Esp, vitamin c, vitamin e, collagen powder dan juga zinc complex.

Ingin dapatkan produk-produk di atas boleh hubungi ciksue di talian 012-4249148 atau boleh mesej personal saya di facebook saya Suzana Idris

Pengedar Shaklee Sungai Petani
Suzana Idris ~ Id : 1115671
Fon : 012-4249148

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makanan Yang Boleh Membantu Pesakit Tibi Lebih Sihat

Jenis-jenis Penyakit Tibi

Cara Untuk Kecutkan Bengkak Tonsil