Supplemen Terbaik Untuk Kanak-Kanak Autisme Dan ADHD

SUPPLEMEN TERBAIK UNTUK KANAK-KANAK AUTISME DAN ADHA

Baru-baru ini ada kawan post yang beliau mempunyai anak autisme. Saya kisah beliau sampai menangis2 tau. Ibu yang ada anak autisme adalah seorang ibu yang tabah dan penyabar dalam menjaga kanak-kanak istimewa ini.

Percaya atau tidak rupanya ramai artis-artis terkenal penghidap autisme dan ADHD. Ini antaranya :

  1. Jamie Oliver - selebriti chef
  2. Will Smith & Jim Carey - aktor
  3. Sir Richard Branson - pemilik airways
  4. David Neeleman - pemilik Jetblue Airways

Ramai lagi sebenarnya. panjang pula nak listkanya. Mesti tertanya-tanya macam mana mereka boleh berjaya? mestilah sokongan dari keluarga, masyarakat dan orang di sekelilingnya.

Di negara kita semakin ramai kanak-kanak mengalami sindrom autisme dan ADHD ini. Namun jangan merendah diri sebab setiap anak adalah istimewa. Rata-rata sekarang ini banyak sudah yang memberi sokongan pada penghidap autisme dan ADHD.


APAKAH ITU ADHD?

Menurut Seifert (1999), Attention Deficit Disoder (ADD) adalah masalah sukar memberi tumpuan dan mengawal desakan diri. Ia merangkumi keaktifan melampau. Keaktifan melampau ini dikenali sebagai Attenttion Deficit Hyperactivity Disoder (ADHD). Menurut Kasmini Kassi. (1992) sindrom hiperkinezis ini digunakan menerangkan tingkah laku kanak-kanak yang tidak boleh duduk diam,kurang tumpuan perhatian, terlalu lasak, impulsif, resah, dan mudah alihkan perhatian pada sesuatu perkara.

Secara umumnya penyakit sindrom ADHD ini adalah apabila kanak-kanak itu hyperaktif. Mereka sukar memberi tumpuan, tidak duduk diam, terlalu lasak, resah dan suka merosakkan harta benda.

Boleh tengok info lanjut di sini :

APAKAH ITU AUTISME?

Dalam kes Autisme, berbeza sikit dengan ADHD. Ia berkenaan sindrom yang tidak boleh berkomunikasi, berhubung dengan orang lain. Dikatakan kanak-kanak yang ada autisme ini mempunyai otak yang berbeza dengan kita. Kalau anda perhatikan kanak-kanak autisme ini membaca dan menulis secara terbalik.

Autisme ini sebenarnya bukan penyakit seperti dikatakan sesetengah pihak. Ia cuma mempunyai berbeza pemikiran dan susah untuk berhubungan dengan orang sekeliling. Kita cuma harus memahami cara mereka berfikir.

Ramai sebenarnya yang mempunyai masalah autisme ini boleh berjaya. Ia cuma perlukan sokongan dan perhatian serta teknik pembelajaran yang betul untuk berjaya seperti yang lain.

ciri-ciri autisme

RAWATAN YANG SESUAI UNTUK AUTISME

Secara umumnya, bila sudah ada ADHD @ Autisme ini, perlukan rawatan dari doktor secara rutin dan doktor akan berikan ubat yang bersesuaian dengan terapi psikologi serta cadangan pendidikan yang sesuai. Ia masih merupakan perubatan yang terbaik dengan zaman serba moden.

Ia sama seperti penyakit lain. Bergantung kepada ubatan yang sangat tinggi. Anda perlu tahu kesan-kesan jangka panjang dengan pengambilan ubat yang berterusan seperti hilang selera makan, susah nak tidur, @ tiada emosi.

Jika anda ingin beralih kepada suplemen ia sebenarnya jauh lebih baik daripada penggunaan ubatan. Namun jangan tak makan ubat pula. Nak berhenti mestilah arahan dari doktor, sekurangnya boleh kurangkan dos ubatan. anda perlu tahu bahawa kesan supplemen tidaklah secepat dan sepantas ubatan itu.

Apa yang saya ingin sampaikan di sini adalah boleh elak dari bergantung kepada ubatan tetapi kena refer doktor selalu.

Untuk ADHD @ Autisme ini beberapa suplemen yang boleh membantu :

MINYAK IKAN OMEGA 3

Kajian menunjukkan bahawa minyak ikan omega 3 ini mengandungi asid lemak (EFA ~ Essential Fatty Acid) yang boleh merangsangkan otak dan fungsi saraf serta dapat mengurangkan gejala ADHD seperti tidak boleh fokus dan hiperaktif.

Sumber terbaik omega 3 adalah dari ikan yang tidak bersaiz besar seperti sardin, tuna & salmon. Minyak ikan mengandungi khasiat omega 3 dicadangkan beri kepada penghidap ADHD & Autismes. Tetapi penting untuk kita pastikan yang omega 3 ini tidak tercemar dengan sumber logam yang lain seperti merkuri.

Mengapa Omega Guard? Ini kerana ia merupakan minyak ikan paling tulen didunia. Ia tidak menggunakan hati ikan sebaliknya sumber ikan itu sendiri. Setiap kapsul Omega mempunyi 7 spektrum asid lemak termasuk Dha & Epa.

1 kapsul Omega membekalkan 1000mg asid lemak omega 3 epa & dha.

VITAMIN C & B6

Vitamin C diperlukan oleh otak kita untuk perkembangan neurotransmitter seperti dopamin yang mana meningkatkan kewaspadaan dan perhatian. Kekurangan B6 pula boleh menyebabkan keresahan dan keletihan.

Vitamin C & B6 boleh didapati secara lengkap dalam meal shake.

ZAT BESI

Zat besi penting dalam mempengaruhi pengeluaran dopamin, ia sering dijumpai di tahap jauh lebih rendah pada kanak-kanak ADHD berbanding kanak-kanak lain.

MAGNESIUM

Ia juga diperlukan untuk membuat neurotransmitter yang melibatkan proses perhatian dan tumpuan. ia mempunyai kesan menenangkan otak.

ZINK

Zink mengawal meurotransmitter dopamin, ia boleh membuatkan methyphenidate lebih berkesan dengan meningkatkan tindakbalas otak untuk dopamin.

Vitamin zink, vitamin c dan zinc kesemuanya boleh didapati dalam meal shake shaklee.

Jadi keseluruhannya anak yang anak ADHD & autisme ini memerlukan Omega Guard dan mealshake untuk membantu kesihatan dan perkembangan neuro mereka dengan lebih baik.

Anda boleh rujuk Healing ADHD & Autisme berkenaan sharing seorang ibu yang memberi anaknya suplemen.

Omega Guard dan Meal shake boleh di ambil oleh kanak-kanak seawal 1 tahun

Set kanak-kanak


Anda boleh dapatkan Set Kanak-kanak ini dengan saya. Hubungi saya disini

Suzana Idris
Pengedar Shaklee sungai Petani & Padang serai
012-4249148
Fb : Suzana Idris
Ig:ciksueshaklee

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makanan Yang Boleh Membantu Pesakit Tibi Lebih Sihat

Jenis-jenis Penyakit Tibi

Cara Untuk Kecutkan Bengkak Tonsil