Tips Berjimat Cermat

12 Tips Berjimat Cermat Yang Mudah

1.       Kurangkan makan di luar, masak sendiri. Kalau bekerja, boleh bawa bekal. Lagipun lebih bersih, lebih suci, lebih menyihatkan.

2.       Rancang aktiviti dan perjalanan harian. Tujuannya untuk jimatkan duit tol dan minyak. Bagi yang bekerja boleh car pool dengan kawan-kawan sekerja yang tinggal berdekatan.

3.       Kurangkan budget shopping! Membeli untuk keperluan saja. Elakkan membeli benda mengikut hawa nafsu.

4.       Cari peluang tambah pendapatan. Buat 2 3 kerja dah common sekarang ni. Ada banyak peluang bisnes yang kos rendah. Pilih je mana yang berkenan dihati. Contoh paling best bagi saya ialah bisnes online Shaklee.

5.       Elakkan menambah liability sekiranya memang kurang kemampuan.

6.       Rancang perbelanjaan harian dan bulanan mengikut priority. Buat list dan patuhi secara berdisiplin. Ini untuk elakkan kita membazir secara sedar dan tanpa disedari.

7.       Buat pilihan bijak. Untuk setiap kemudahan harian contohnya nak pilih Astro atau Njoy, Streamyx atau Unifi, Celcom atau Maxis dll. Pilih mana yang lebih jimat, berbaloi dan bermanfaat mengikut keperluan masing-masing.

8.       Downgrade! Ada barang murah tapi berkualiti. Antara barang yang selalunya saya pilih yang lebih murah contohnya pakaian, kasut, barang masakan macam kicap,barangan rumah macam sabun mandi, syampu, berus gigi dll.

9.       Reuse, recycle, reduce. Pengalaman tinggal di Jepun dulu betul-betul ajar saya amalan 3R ni. Misalnya, saya kurangkan beli baju baru sekiranya tak perlu. Barangan dan pakaian kami pakai selagi masih elok dan tak rosak. Kalau dah tak elok saya buat kain basahan atau kain buruk.

10.   Rancang sebelum outing atau bercuti! Ada banyak tempat untuk pergi jalan-jalan yang menjimatkan tanpa perlu keluarkan duit tapi menyeronokkan. Contohnya pergi ke taman rekreasi untuk beriadah, pergi ke pantai, melawat ke bandar untuk lihat pemandangan dan bangunan menarik.

11.   Buat simpanan! Ini wajib. Menabung penting untuk kegunaan masa depan dan masa cemas. Kalau ada tak banyak pun, ketepikan juga sikit untuk masuk tabung.

12.   Banyakkan bersedekah wang, tenaga atau kemahiran supaya murah rezeki. Allah dah sebutkan dalam Al-Quran, the more your give the more you get. Yakinlah dengan janji Allah.

Semoga bermanfaat.☺

Thanks to mamawidad info ini.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makanan Yang Boleh Membantu Pesakit Tibi Lebih Sihat

Jenis-jenis Penyakit Tibi

Cara Untuk Kecutkan Bengkak Tonsil