10 Cara Kawal Tekanan Darah Tinggi Tanpa Ubat

Tahukah anda penyakit darah tinggi ini boleh dikawal tanpa makan ubat. Ini kerana penyakit ini berpunca daripada gaya hidup yang kurang sihat. Jika tak dikawal cara hidup, ia boleh bawa masalah jantung, stroke, kerosakan buah pinggang dan boleh bawa maut.

Ramai orang disekeliling saya ini mempunyai penyakit tekanan darah tinggi dan juga diabetis. Saya nak kongsi sedikit cerita berkenaan seseorang yg saya kenal hidapi penyakit ini.

KISAH PERTAMA
---------------
Seorang ayah dari dari kawan rapat saya mempunyai penyakit darah tinggi dan juga diabetis. Dia bekerja sebagai driver lori. Satu hari dia keluar untuk isi barang nak di hantar ke thailand. Dalam dok isi barang ke dalam lori dia terkena stroke akibat dari tekanan darahnya naik mendadak. Nasib sempat di bawa ke hospital dan sekarang sedang merawat stroke sebelah tubuhnya untuk sembuh.

KISAH KEDUA
-------------
Seorang kakak yang saya kenal tapi tidak beberapa rapat. Ia berumur dalam 30-an dan mempunyai seorang anak. Kurus jer dia dan nampak sihat jer. Satu hari dia pergi ke shopping mall, beli barang tiba-tiba dia pengsan. Di baw ke hospital, rupanya ad serangan jantung mengejut. Meninggal dunia lepas pada itu. Tengok sihat rupanya tidak. Sebab itulah kena buat pemeriksaan doktor 6 bln / setahun sekali.
>>>>>>>>>>>==>>>>>>>==>>>>>>>>>>

Allahu.. kesian pulok dengar kisah akak nih.. anak jadi yatim..
Kita perlu jaga pemakanan untuk orang yg kita sayang.
Tapi yelah, ajal maut jodoh semua di tanganNYA. Kita mampu merancang allah yg menentukan.

CARA KAWAL TEKANAN DARAH TINGGI
-----------------------------------
Korang please, jangan main-main dengan penyakit yang berkaitan deNgan kardiovaskular. Penyakit ini boleh bawa penyakit yg lebih serius jika dibiarkan. Cegah dan kawal penyakit ini dengan amalkan gaya hidup sihat dan harmoni. Ubah cara pemakanan dan juga no more malas bersenam.

INI ANTARA CARA KAWAL TEKANAN DARAH TINGGI
----------------------------------------------

1) KAWAL BERAT BADAN
--> Berat badan ideal sangat lenting utk pastikan badan sihat. Terlalu kurus pun menjadi masalah, terlalu gemuk lagila bermasalah. Bila berat terlalu seskurus, tekanan darah biasanya akan menjadi rendah kalau dah gemuk tekanan darah sama ada normal or tak.


2) BERSENAM / BERIADAH
-> Riadah adalah satu aktiviti yang sihat untuk kekalkan kesihatan tubuh badan kita. Jika dibuat secara berterusan ia boleh membakar lemak tepu dalam badan dan dapat mencegah or mengawal tekanan darah tinggi .


3) KURANGKAN GARAM DALAM MAKANAN
--> Pengambilan garam adalah salah satu punca terjadinya tekanan darah tinggi @ membuatkan tekanan darah meningkat. Sediakan masakan yg kurang garan dan juga kurangkan makanan proses. Ini kerana makanan proses mempunyai kandungan garam yg banyak.


4) MAKAN SECARA SEIMBANG DAN SIHAT
--> Amalkan makanan sihat dengan seimbang. Elakkan makan makanan yg bergoreng, berlemak, makanan manis dan makanan segera. Ini kerana makanan sebegini mempunyai nilai kalori tinggi tapi zat khasiat terlalu sedikit. Makanla lebih buahan dan sayuran utk dapat khasiat yg banyak. Lebihkan minum air kosong.


5) ELAK MENJADI PEROKOK SEKUNDER / MEROKOK
--> Merokok boleh menbahayakan bukan sahaja diri perokok malah orang sekeliling dia. Ia boleh menaikkan tekanan darah. Bukan Itu Saja kesannya, kesannya boleh ada penyakit jantung, kanser paru-paru, sesak nafas dan sebagainya.



6) ELAK PENGAMBILAN KAFIEN BERLEBIHAN
--> Kafien bukan sahaja menyekat penyerapan zat dan nutrien ke dalam badan tetapi boleh menyebabkan tekanan darah tinggi meningkat.



7) KURANGKAN STRESS
--> Cuba elakkan diri dalam keadaan stress yang boleh menyebabkan tekanan darah meningkat. Banyakkan berehat dan juga berada di sekeliling orang yg posotif.



8) PERIKSA TEKANAN DARAH TINGGI SECARA BERKALA
--> Ada bagusnya jika amalkan pemeriksaan kesihatan secara berkala terutama tekanan darah dan kencing manis. Boleh beli alat utk chekup tekanan darah simpan di rumah satu. Tetapi lebih bagus jika buat pemeriksaan dengan doktor secara rutin utk lebih tahu keadaan kesihatan badan jika.



9) DAPATKAN SOKONGAN KELUARGA
--> Bosan jika kita berdisiplin dalam menjaga pemakanan dan gaya hidul sorang2. Sebaiknya dapatkan sokongan keluarga. Ceritakan masalah kepada mereka supaya mereka dapat beri sokongan yg sebaiknya pada korang.

10) AMALKAN PEMAKANAN TAMBAHAN
--> Pengambilan supplement seperti CoQ10, Vitamin C, B complex, Omega guard, Garlic, dan Phytocol (menyekat kolestrol), Vivix sangat membantu untuk kawal tekanan darah tinggi. Zaman sekarang, google jer boleh jumpa banyak manfaat setiap supplement untuk kesihatan kardiovaskular dan jantung. Boleh pilih supplement berasaskan bahan semulajadi dari rangkaian produk shaklee.

Di sini sue sertakan shaklee effect berkaitan tekanan darah tinggi

-----------------------------------------
-------------------
Sebaiknya Kesihatan kita harusla di jaga dari muda lagi. Yang sudah bersuami / beristeri, kalau sayangkan keluarga mesti sayang diri sendiri dulu. Mereka masih perlukan kita.
---------------------*********----------------
Ingin mendapatkan produk shaklee boleh hubungi saya:
Whatsapp : 012-4249148 @ www.wasap.my/60124249148
Add Fb :Ciksue











Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makanan Yang Boleh Membantu Pesakit Tibi Lebih Sihat

Jenis-jenis Penyakit Tibi

Cara Untuk Kecutkan Bengkak Tonsil