10 MAKANAN UNTUK KULIT WAJAH BERSIH, CANTIK DAN BERSERI



KECANTIKKAN SERI WAJAH MELALUI PEMAKANAN DALAM DIET HARIAN 


Dalam menjaga kecantikkan, kehalusan, kelembutan dan juga kecerahan kulit wajah, makanan dalam diet harian sangat memain peranan penting sama pentingnya dengan skin care yang kita selalu gunakan. Oleh itu, anda semestinya perlu tahu makan yan sihat untuk penjagaan kulit. 

Terdapat beberapa langkah untuk mendapatkan kulit sihat,cantik berseri. Hari ini sue ingin kongsikan sedikit makanan yang sihat untuk kulit yang mungkin boleh membantu anda mendapatkan kulit yang sihat, cantik serta berseri.


1# BUAH ANGGUR

Image result for BUAH ANGGUR

Buah anggur kaya dengan manfaat kesihatan termasuklah menjadikan kulit bersih dan sihat. ianya perlu dimakan bersama biji kerana biji anggur mengandungi antioksida yang sangat tinggi dan mampu mengurangkn infleksi pada kulit.


2# BROKOLI

Image result for BROKOLI

BROKOLI adalah sayuran yang top 1 dalam carta nutrisi dunia. Sayur brokoli penuh dengan antioksida, vitamin A, vitamin C, vitamin B, B complex, vitamin K dan juga vitamin E. Vitamin tersebut yang berperanan tinggi dalam penjagaan kulit bersih dan bercahaya.Brokoloi juga mempunyai rendah kalori iaitu mengandungi tinggi serat dan sumber mineral seperti kalsium,magnesium,zinc dan lain-lain. Antioksida yang kuat dalam brokoli membantu kita dari kanser prostat, usus besar dan juga payudara.


3# BUAH BERI

Image result for BUAH BERI

Buah beri seprti strawberry,blueberry,blackberry dan aca berry ini penuh dengan antioksida yang sanga baik menyingkirkan racun dan radikal bebas dalam tubuh kita. Ia juga sangat bagus untuk kulit kerana ia melindungi kulit dari kerosakkan sel akibat radikal bebas yang boleh menybabkan penuaan. Vitamin c yang terdapat dalam buah beri ini membantu membina gentian kolagen dan membuatkan kulit kelihatan lebih muda.


4#BUAH ALPUKOT/AVOKADO

Image result for BUAH AVOKADO

Buah avokado ini kaya dengan vitamin B & E dapat menbantu dalam penjagaan kesihatan kulit dan mencega penuaan sel-sel kulit. Buah avokado selalu digunakan dalam produk kecantikkan kulit. Unsur Niacin (b-3) adalah sangat penting untuk kulit licin,sihat dan boleh membantu mengurangkan kegatalan, merah dan bengkak pada kulit. Jika anda memilih buah ini untuk jaga kecantikkan kulit, ia boleh di ambil sebaai salad, smoothie, atau oleh dibuat scrub dengan menggosok satu muka. Dengan buahan semulajadi ia membantu penampilan kulit lebih sihat dan berseri.


5# BAWANG PUTIH

Image result for BAWANG PUTIH

Sepertimana yang kita tah bawang putih adalah ubat mujarab yang digunakan oleh perubatan pada zaman dahulu. Ini kerana ia mengandungi allicin (antibiotik) yang mamppu melawan segala bakteria dan virus di dalam badan. Bawang putih juga adalah anti jerawat dan semua jenis masalah kulit yang berkait rapat dengan bakteria dalam anda. Secara tidak langsung ia boleh merawat masalah kulit berjerawat.


6#IKAN SALMON

Image result for IKAN SALMON

Ikan salmon ini sangat bagus untuk melawan tekanan dan kemurungan diri. Ia dibekalkan dengan vitamin D untuk tubuh kita. Vitamin D bertanggungjawab menjaga hati, tulang, usus dan juga otak. Salmon ini kaya dengan asid lemak (Omega-3), ianya lemak yang baik untuk melawan keradangan kedutan dan juga jerawat. Selain itu ia juga membantu melembapkan kulit termasuk kulit kepala. ia dengan secara tak langsung dapat menyuburkan rambut,melebatkan dan juga sihatkan rambut.


7#TEA HIJAU

Image result for TEH HIJAU

Tea hijau merupakan sumber antioksida yang sangat baik dan juga mepunyai asid amino yang unik. L-hanine yang terdapat dalam tea hijau membantu menenangkan badan dan mengurangkan tekanan. Tea hijau sangat berkhasiat jika diminum pada waktu panas, kerana ia mengeluarkan sejenis antioksida (catechins) yang telah terbukti sebagai anti-barah an ati-radang. Ia juga mungkin dapat mengurangkan risiko mendapat darah tinggi. Ia boleh digantikan sebagai minum pagi dan petang atau minum lebih dari 2x untuk hasil yang memuaskan.


8#DARK CHOCOLATE

Image result for DARK CHOCOLATE

Coklat hitam atau lebih dikenali sebagai coklat pahit ni mengandungi lebih tinggi koko sebab itu rasanya pahit. Bagi anda yang ingin memiliki kulit yang cerah dan sihat makan la coklat. Ianya kaya dengan antioksida,flavonols dan,asid lemak yang menggalakkan pertumbuhan kulit baru. Antioksida dalam coklat hitam membanu melindungi kulit dari sinaran ultra ungu matahari dan mengurangkan kekasaran kulit. Ia juga membantu peredaran darah dengan lancar dan membuatkan kulit lebih baik.

coklat yang bagus adalah coklat yang belum diproses atau dikenali sebagai cooking choc. Ia biasa dilihat dalam bentuk bar or serbuk.


9#LOBAK MERAH/ CARROT

Image result for LOBAK MERAH

Lobak merah ini terkenal dengan kebaikkanya untuk mata. Tetapi manfaatnye bukan sahaja untuk mata malah untu kulit juga. Ia sangat bagus dalam membersih cea terutama disebabkan jerawat. Lobak merah ini kaya dengan vitamin A dan dapat hindari pengeluaran sel di lapisan luar kulit dimana ia menjadikan tempat sebum berlebihan bergabung dengan sel kulit mati lalu menutup pori-pori kulit. 

Vitamin A yang terdpat dalam lobak merah ini dapt mengurangkan pertumbuhan sel barah kulit. So pastikan anda minum jus lobak merah setiap hari untuk dapatkan kulit yang cantik serta hindari sel barah kulit.
___________________________________

Semua makanan di atas yang sue cadangkan ini tidak perlu di ambil semua sekali. Tetapi ambilla sedikit dan tetapkan makanan mana yang bagus untuk kita amalkan setiap hari. Hidangan makan di rumah selitkan makan di atas dalam diet harian mungkin selang sehari dua. 

Pastikan anda tidak mengambil banyak makanan ringan seperti janjang, makanan yang banyak gula, lemak trans dan makan yang tidak bagus untuk kesihatan anda..

SET KECANTIKKAN SHAKLEE menjadi pilihan sue, untuk DAPATKAN KULIT CANTIK & BERSERI. Sue memilih SUPPLIMENT SHAKLEE ini kerana ia mempunyai nutrisi yang baik untuk kesihatan dan kecantikkan. Setiap nutrisi yang ada dalam set kecantikkan shaklee mempunyai sumber semulajadi yang bagus untuk sue. Yang paling pnting ianya HALAL, SELAMAT, BERKESAN & SEMULAJADI.

_________________________________

 Anda boleh juga lihat disini
TIP KECANTIKKAN WAJAH
untuk mengetahui lebih lanjut mengetanai fungsi setiap vitamin yang sue amalkan

ATAU

ANDA BOLEH HUBUNGI SUE BILA-BILA MASA SAHAJA KERANA KEDAI VIAMIN SUE BUKA 24 JAM. SUE AKAN BERIKAN SERVIS YANG TERBAIK UNTUK ANDA YANG JADI CUSTOMER SUE.

Fb; https://www.facebook.com/zanadevo
Email ; suzanadevo@gmail.com
Sms@whatsapp ; 012-4249148
Fb pages : https://www.facebook.com/pages/Suevitacom/580200535405199


















Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makanan Yang Boleh Membantu Pesakit Tibi Lebih Sihat

Jenis-jenis Penyakit Tibi

Cara Untuk Kecutkan Bengkak Tonsil