9 MAKANAN YANG ANDA PERLU ELAKKAN DALAM DIET HARIAN



Setiap orang mempunyai tubuh badan yang berbeza. Sesetengah orang mungkin sedang berusaha untuk menambahkan berat badan manakala sesetengah yang lain terpaksa menjaga setiap makanan yang disuap ke mulut mereka kerana ingin menurunkan berat badan. Jika anda ingin menjadi lebih sihat dengan diet harian anda, elakkan makan makanan yang diproses dan ambil lebih banyak makanan yang segar.






Terdapat 9 jenis makanan dan minuman yang anda perlu elakkan dalam diet harian anda untuk mendapat pemakanan yang seimbang dan sihat. Jika anda tidak boleh lakukan sekligus, anda boleh berhenti satu persatu untuk menringan seksaan terhadap ketagihan makan yang penuh dengan kalori tinggi. Jika anda gantikkan makanan ini terhadap makanan yang sihat dan segar anda boleh kurangkan risiko mendapat penyakit kronik.Okey, jom mita lihat apa 10 makanan dan minuman yangg perlu elak dala diet harian.


1> SOFT DRINK/MINUMAN BERGAS

* Seperti yang kita semua tahu, soft drinks adalah sejuk, segar, manis, dan addictive. Kebanyakan soft drinks mengandungi kandungan kafein yang tinggi. Penggemar minuman jenis ini mungkin secara tidak sedar mencetuskan kebergantungan dan addiction terhadap air bergas dan ber-kafein ini

*Minuman bergas ini tidak mempunyai khasiat jika ada pun terlalu sedikit oleh itu minuman ini tidak perlu ada dalam diet harian anda. Jika nada perlukan gula, ambillah air yang lebih atau buat minuman jus buahan itu lebih baik dari minuman ringan bergas.

2> MINUMAN KEDAI KOPI

*Seperti minuman bergas, sesetengah penggemar kafein mungkin memenuhi keperluan mereka dengan minuman kopi. Samada kopi o’ atau kopi susu rendah kalori, kebanyakan kopi di kedai hari ini mengandungi creamer, gula, dan penambah perisa yang lain

*Jika anda memerlukan kafien oder sahaja kopi kosong or kopi kurang manis letakkan ia mengikut keperluaan anda.

3> PRODUK KAYA TEPUNG


*Anda patut mengelakkan roti putih dan produk yang mengandungi tepung yang diperkaya. ‘Tepung yang diperkaya’ menunjukkan yang tepung tersebut telah di ‘bleached’ dan kehilangan khasiat yang berharga. Sebaliknya untuk langkah yang lebih bijak, anda bolehlah membeli roti penuh gandum dan pasta.

4> ROTI KEK DLL

*Roti dan kek yang bersaiz besar bukanlah makanan yang sesuai untuk diet harian anda.

*Kebanyakkan makanan ini mengadungi tepung yang diperkaya, gula dan lemak tepu yang tinggi.

* Jika anda membaca label makanan, pastikan anda memeriksa samada makanan tersebut mengandungi minyak yang dihidrogenkan dari marjetin atau tidak. Sekalipun ada tertulis ‘tanpa lemak tepu’ pada label makanan, periksa kandungan nutrisi makanan tersebut.

* Sesetengah pengeluar makanan mempromosikan makanan mereka dengan mengatakan kurang lemak. Jika anda ragu-ragu, periksa kandungan bahan yang digunakan.

5> MAKANAN DAN MINUMAN SEGERA (SNEK)

*Sekarang ini di mana-mana sahaja dapat kita lihat pelbagai jenis makanan dan minuman segera. Dan makanan dan minuman jenis inilah yang paling banyak dibeli oleh kebanyakan daripada kita disebabkan jadual harian yang padat. Oleh itu anda memerlukan sesuatu yang mudah dan pantas.

*Makanan dan minuman segera ini mempunyai rasa sedap serta kandungan garang yang tinggi dan penambah perisa yang banyak.

*Pengambilan jenis makanan dan minuman ini boleh memudaratkan tubuh badan anda dalam jangka masa yang panjang kerana anda tidak boleh mengawal kemasukan kandungan garam dan perisa dalam badan anda.

6> MAKANAN DALAM TIN

*Kebanyakan makanan dalam tin mengandungi kandungan perisa yang tinggi begitu juga kandungan garam. Walaupun makan dalam tin ini sangat berguna untuk anda semasa kecemasan, jangan jadikan ia makanan harian anda..

7> MAKANAN BERGORENG

*Makanan bergoreng ini mempunyai kandungan kalori yang tersembunyi. Jika makan di kedai makan elakkan oder makanan bergoreng kerana sesetengah kedai menggunakan minyak yang banyak lemak tepu atau pun majerin yang banyak.

*Oleh itu jika anda teringin nak makan makanan bergoreng it better buat sendiri di rumah kerana kita boleh kawan penggunaa minyak or majerin dalam makanan tersebut.

8> FAST FOOD

*Makanan segera adalah penggemar golongan bekerja yang sering tiada untuk masak. Hala siapa tak suka burger,kentang cheease... itu makan yang suka juga tapi sue lebih suka buat dirumah..

*Kebanyakkan makanan segera ini di goreng dalam minyak yang jarang sekali mempunyai vitamin diperlukan oleh tubuh. Had pengambilan makanan segera dalam diet harian untuk kepada sekali sebulan or 2x sebulan.

9> SNEK BUAH

*Snek buah mungkin boleh menambah vitamin dan mineral yang diperlukan oleh badan tetapi ia juga mungkin mengandungi gula dan penambah perisa. So sebaiknya ambillah buah yang segar dan sihat ckup dengan nutrien yang diperlukan badan.
_________________________________________

Kepada anda semua sebaiknya masakla dirumah ini kerana ia lebih selamat, sihat dan kita boleh kawal kandungan gula,garam dan tambahan perisa jika perlu. Kalau tak tak perlu pun bahan perisa jika garam cukup rasa dalam masakkan.
____________________________

Selain amalkan makanan yang sihat, disini sue nak share apa yang sue amalkan untuk mendapat badan yang shape.. memang dulu pun sue kurus tapi berat badan tak ideal..so sekarang sue dapat berat badan yang ideal dengan konsisten ambil SET KURUS SHAKLEE.

Ingin tahu lebih lanjut apa yang ada dalam set kurus shaklee anda boleh tengok disini.
VITAMIN SEMULAJADI UNTUK SLIMMING
Anda pasti akan berpuas hati dengan tawaran shaklee

Ingin dapatkan guide dan consultan dari saya boleh hubungi saya di :

SUZANA BT IDRIS
Fb : https://www.facebook.com/zanadevo
Sms@whatsapp : 012-4249148
Fb page : https://www.facebook.com/pages/Suevitacom/580200535405199




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makanan Yang Boleh Membantu Pesakit Tibi Lebih Sihat

Jenis-jenis Penyakit Tibi

Cara Untuk Kecutkan Bengkak Tonsil