Cara Atasi Buasir Ketika Hamil

BUASIR KETIKA HAMIL : CARA ATASINYA




"Doktor,  saya sembelit dan alami buasir.  Apa perlu saya buat? Saya hamil 5 bulan sekarang ini. "
Sering kali kita dengar ibu hamil alami sembelit kronik sehingga mendapat penyakit buasir. Ngeri bila di fikirkan ibu hamil ada buasir kerana wanita biasa yang kena buasir pun sangat tidak selesa,  sakit dan pedih.

BUASIR? 

Buasir ini terjadi apabila saluran vena atau dinding mukosa membengkak.  Vena ini akan membonjol keluar dengan menyebabkan ketidakselesaan serta kesakitan ketika membuang. Malah lebih parah ia menyebabkan pendarahan.

MENGAPA IBU HAMIL SERING MENGALAMI SEMBELIT ATAU BUASIR? 

Ketika hamil, jumlah dalam badan bertambah dan peningkatan hormon progestron yang tinggi mengendurkan dinding saluran darah.

Salur darah dibahagian uterus juga berkemungkinan merenggang dan membengkak akibat tekanan yang diterima daripada berat bayi sedang membesar.

Ini sebabnya wanita hamil berisiko mengalami buasir dan juga sembelit.  Sembelit yang kronik boleh menyebabkan buasir juga.

TANDA-TANDA BUASIR

1. Mengalami sakit dan pedih di bahagian anus ketika atau selepas membuang
2. Sakit ketika duduk
3. Sembelit kronik
4. Membuang air besar diiringi darah segar.

CARA MENCEGAH ATAU MERAWAT BUASIR

Setiap penyakit ada kaedah dan tipsnya untuk mencegah.  Ini sedikit tips untuk mencegah terjadinya buasir:

1. Ambil pemakanan yang tinggi dengan serat untik membantu melembutkan najis.  Makanan kaya dengan serat adalah buahan dan sayuran.

2. Pengambilan air kosong perlu cukup mengikut keperluan badan kita.  Cth: berat 50kg perlu ambil air 2 liter lebih lagi baik.

3. Bersenam untuk merangsang pergerakkan usus.  Berenang dan berbasikal juga boleh.

4. Jangan bertangguh untuk membuang air besaf kerana ia boleh menyebabkan najis menajdi keras.

5. Elakkan duduk mencangkung terlalu lama ini kerana ia boleh menyebabkan anda berisiko terkena buasir.

Bacaan lanjut mengenai buasir boleh klik sini : Buasir dan rawatan serta pencegahannya

Di sini sue nak kongsikan seorang ibu hamil yang berpengalaman mengalami buasir dan sembelit semasa hamil.  Jom baca apa rahsia beliau berjaya atasi masalah tersebut.

BUASIR KETIKA HAMIL SEMBUH & JAUNDICE CEPAT TURUN DENGAN SET BERPANTANG SHAKLEE
.
Assalammualaikum Saya Farah Qurratun Aini ibu kepada 2 orang cahaya mata. Saya ingin berkongsi kisah Shaklee Effect saya selepas menggunakan set berpantang Shaklee yang sangat awesome tu.
.
Kisahnya saya mengalami sembelit ketika berpantangkan anak sulung pada tahun 2014. Ketika itu disebabkan tiada pengalaman saya lambat mengambil ostematrik. Kesan nya ketika hendak membuang najis sudah menjadi keras. Disebabkan itu saya mengalami pendarahan dan ada sedikit buasir. Namun begitu selepas berpantang saya tidak berusaha untuk menghilangkan buasir tersebut kerana saya tidak lagi mengalami sembelit dan tidak berasa sakit.
.
Namun begitu, disebabkan tidak mengambil kisah tentang masalah buasir tersebut, saya sekali lagi mengalami sembelit yang teruk ketika mengandungkan anak yang ke-2. Bila sembelit maka bausir pun muncul. Apa yang saya perasan , pengambilan coklat yang banyak ketika hamil menjadi penyebab saya sembelit. Bila dah sakit, bengkak dan berdarah saya terus mengambil Ostematrix, Omega Guard dan Garlic Complex. Alhamdulilah buat sementara waktu buasir tersebut tidak lagi sakit dan bengkak. Namun ketika usia kandungan 7 bulan ,saya merasakan buasir saya makin terkeluar disebabkan faktor bayi  makin membesar dan menekan usus kita.
.
Apabila saya melalui proses bersalin normal, masalah buasir saya sampai ke tahap yang teruk. Menurut kata nurse yang datang melawat buasir saya dah keluar menjadi bentuk kelopak bunga ros dan saya dapat merasakan buasir tersebut bengkak. Doktor juga mengesyorkan saya melakukan pembedahan ikat buasir tersebut selepas berpantang. Kesan luka ketika proses bersalin juga membuatkan kesengsaraan yang amat sangat. Saya tidak boleh duduk dan jika berusaha untuk duduk pon saya perlu sengetkan punggung namun tidak lebih dari 15 minit. Menyusukan bayi juga saya terpaksa menyusukan secara baring.. Lagi bertambah sengsara apabila saya dan bayi di tahan wad semula kerana bacaan kuning bayi pada hari ke-3 13.7mg/dL. Keadaan diri yang begitu dan perlu menyusukan bayi sekerap yang boleh untuk menurunkan bacaan kuning membuatkan saya rasa sangat tertekan namun saya tabahkan jua hati. Fahamlah kan katil hospital macam mana..tinggi dan keras.
.
Alhamdulilah, asbab saya mengambil set berpantang Shaklee, esoknya hari ke-4 bacaan kuning bayi menurun dan petang itu saya boleh discaj dari wad. Bila balik rumah , saya pulun lagi beri susu sekerapnya kepada bayi dan malam tu saya mula mengambil Vivix. Alhamdulilah hari ke-5 bacaan kuning 12.2mg/dL dan hari ke7 bacaan kuning 9.5mg/dL dan doctor terus discaj anak saya dari kuning. Namun kami tetap membawa anak cek kuning sehingga hari ke-10 dan bacaan akhir kuning nya ialah 7.0mg/dL. Sepenuhnya anak saya sembuh dari jaundice
.
Selain itu, susu badan juga lebih meriah berbanding ketika berpantang anak sulung dan paling menakjubkan setelah 2 minggu konsisten ESP, Vita C, B-Complex, Ostematriks, Omega Guard, Garlic, Lecithin, dan Vivix , buasir saya semakin mengecut dan jahitan saya juga semakin sembuh. Saya dah boleh bergerak laju tanpa memikirkan luka jahitan dan saya tidak langsung berasa ngilu dibahagian jahitan. Saya tidak langsung alami sembelit walaupon saya mengambil minuman coklat. Yang paling saya teruja selepas berpantang buasir saya langsung tiada..nurse yang buat checkup ketika genap sebulan selepas bersalin juga terkejut melihat buasir yang teruk dahulu semakin sembuh dan Alhamdulilah saya yakin buasir saya sudah tiada dan tak perlu lagi melakukan pembedahan ikat buasir. Dan bonus nya, berat badan saya juga hanya tinggal 50Kg sahaja berbanding masa buat buku pink ketika usia kandungan 8minggu berat saya 55Kg dan pagi sebelum bersalin berat akhir saya 63Kg. Jumlah berat saya turun dengan Set Berpantang Shaklee ini ialah 13kg.

Baca artikel sue mengenai makanan ibu bamil Nutrisi ibu hamil
.
Alhamdulilah.. Itulah Shaklee Effect saya. Dan saya amat mengesyorkan ibu-ibu diluar sana yang mencari Set Berpantang pilih lah set berpantang Shaklee kerana ia sangatlah value for money!!



Alhamdulillah.. Akak ini berjaya atasi masalah yang dia alami dari buasir semasa hamil,  selepas bersalin,  anak ada kuning yang tinggi dan juga berat badan berlebihan semasa hamil.
.
Semuanya asbab dan usaha kita untuk sembuh serta sihat.  Yang memberi kesembuhan hanya dia ALLAH S. W. T.
.
SUPPLEMEN ATASI MASALAH BUASIR UNTUK IBU HAMIL DAN BERPANTANG. 

Set buasir inti sesuai untuk ibu hamil yang sering alami sembelit dan juga buasir.
.
Omega Guard

Omega guard ini baik untuk sendi dan otot.  Ia membantu pengecupan otot yamg membengkak akibat daripada tekanan semasa membuang air besar.

Ostematrix

Membantu melancarkan pembuangan serta membantu dalam sistem pencernaan ibu.  Ia juga memberi keselesaan pada anda yang alami luka pada anus.

Vitamin C

Vitamin c ini membantu membaik pulih luka dalaman dan luaran.  Ia juga meningkatan sistem imin badan ibu.


Anda sedang alami masalah buasir,  sembelit boleh buat belian set buasir semasa hamil dan berpantang disini. Cuma klik saja esell dibawah.


Atau boleh terus hubungi saya disini untuk konsultasi dahulu : 

PENGEDAR SHAKLEE PADANG SERAI
ID : 1115671

SUZANA IDRIS
FB: Ciksue
IG: ciksue_healthybeauty

Contact : 012. 4249148

Atau klik saja disini :

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makanan Yang Boleh Membantu Pesakit Tibi Lebih Sihat

Jenis-jenis Penyakit Tibi

Cara Untuk Kecutkan Bengkak Tonsil