Senggugut Teruk Penyebab Sukar Hamil


SENGGUGUT TERUK PUNCA SUKAR HAMIL


"tekanan betoi bila setiap bulan kena mc dan mengerang kesakitan siap berguing-guling.  Stress kena telan pain killer yang boleh rosakkan buah pinggang sebabnya senggugut teruk setiap bulan. "

Lebih kurang 40%-70% daripada wanita mengalami senggugut dalam tempoh kesuburan dan 10% daripada mereka mengalami senggugut yang teruk atau kronik.

Senggugut ini terbahagi pada 2 iaitu sekunder dan primer.  Jom tengok apa itu senggugut.

SENGGUGUT PRIMER

Senggugut primer ini biasanya terjadi pada wanita yang belum berkahwin dan mempunyai funsi ovari serta struktur organ normal.   Ia terjadi disebabkan oleh pengecutan dahim yang luar biasa yang dikawal oleh sejenis hormon iaitu prostaglandin.

SENGGUGUT SEKUNDER

Senggugit sekunder ini terjadi pada wanita yang mempunyai organ pembiakkan yang tidak normal atau bermasalah seperti fibroid dan endometrosis. Ia biasanya terjadi pada wanita berumur 20_40 tahun.

SIMPTOM SENGGUGUT

Selalunya senggugut ini akan reda setelah hari ke 2 @ 3 dalam tempoh kedatangan haid. Wanita akan mengalami simptom ini semasa datang haid:

  1. Payudara menengang
  2. Sakit di bahagian belakang dan pinggang
  3. Lenguh habis seluruh badan terutama bahagian kaki dan paha. 
  4. Rasa letih,  murung, mood swing
  5. Sakit kepala,  loya,  muntah dan kembung perut. 
  6. Sembelit atau cirit

Jika anda sering dilanda senggugut yang teruk sampai berguling-guling,  mc setiap kali datang haid disarankan buat pemeriksaan lanjut dihopsital untuk memastikan tahap kesihatan rahim anda dan tidak terjadinya radang seperti fibroid + endrometrosis.

Sedikit pengenalan tentang endometrosis. 
ENDOMETROSIS ini adalah penyakit dimana berlaku lapisan pada rahim kita dipanggil endometrium.  Lapisan tisu ini boleh tumbuh merata tempat termasuk diluar rahim,  organ pembiakkan serta tiub folopio. Kesan dari ini ia membuatkan rahim kurang sihat dan menyebabkan sukar hamil.

Baca ini juga : Keputihan dan cara atasinya

TIPS ATASI SENGGUGUT

Senggugut ini boleh diatasi dengan beberapa cara.  Ia berkesan kepada mereka yang serasi serta konsisten. Tips atasi senggugut:

  1. Ambil makanan yang rendah lemak tepu. Makanan yang mempunyai lemak tepu tinggi menyebabkan pengecutan rahim yang extrem. Boleh makan ikan dan ayam untuk gantikan daging.  Serta ambil minyak zaitun,  minyak kacang berbanding minyak lain. 
  2. Kurangkan pengambilan garam dalam makanan. Ia mampu mengurangkan radang dan pembengkakkan rahim + tiub folopio. 
  3. Ambil karbohidrat yang mempunyai tinggi serat. Ia membantu menyingkirkan hormon estrogen dalam darah. 
  4. Elakkan minuman berkabonat, alkohol
  5. Lakukan senaman secara konsisten
  6. Ambil vitamin A, D, E, C, B6, kalsium dan magnesium. 
Itu tips2 yang perlu kita sebagai wanita lakukan setiap hari.  Pemakanan mempengaruhi kesihatan badan terutama kita wanita yang aset paling penting adalah rahim.

Next entri sue akan cerita lebih lanjut mengenai endometrosis dan kenapa perlu buat tips ini. Entri ini sue nak kongsi dengan wanita-wanita yang sedang berusaha hamil,  kisah seorang yang sukar hamil dan berjaya hamil. Jom baca pengalaman beliau.

Kentut vagina juga boleh jadi punca kesihatan rahim terjejas.  Baca artikel sue tentang Kentut vagina


HAMIL SELEPAS KONSISTEN DENGAN SET KEPUTIHAN & SENGGUGUT
.
Assalammualaikum. Saya Farah Qurratun Aini mama kepada 2 orang cahaya mata. Kisah saya dengan Shaklee bermula apabila saya mencari vitamin untuk meredakan sakit senggugut dan keputihan yang teruk sejak dari bangku sekolah lagi.
.
Dulu setiap kali datang bulan, senggugut pun akan datang juga sampai tahap tak boleh buat apa-apa aktiviti pon. Masa zaman sekolah dulu kawan-kawan cakap kalau senggugut angkat kaki sandarkan ke dinding boleh meredakan sakit sengugut tu. Masa zaman sekolah dulu takde ambil ubat atau sebarang vitamin cuma mampu menahan sakit sahaja.
.
Bila dah masuk kolej, baru lah belajar ambil ubat tahan sakit warna pink tu..itu pon sebab nak elak dari ponteng kelas..dan kalau time senggugut menyerang dan dalam masa yang sama ada kuiz, test, dengan assignment yang nak disiapkan kemudian time exam mestilah ubat tahan sakit tu menjadi penyelamat. Bila dah cuba-cuba maka jadi lah amalan. Memang tak pernah terputus stok ubat pink tu sehingga lah masuk kerja dan kahwin. Bila dah kerja memang terpaksa lah ambil MC setiap bulan. Menganggu jugak prestasi kerja masa tu.
.
Dan saya perasan yang keputihan juga makin teruk bila meningkat remaja. Pantyliner pon tak boleh terputus bekalan. Kena pakai dan kena sentiasa ada dalam beg. Semua ni memang rasa sangat-sangat terganggu. Bila buat aktiviti yang mengeluarkan peluh lagi meriah la keputihan tu keluar sampai kadang-kadang jadi gatal.
.
Alhamdulilah selepas konsisten mkn GLA Complex dan Alfalfa Complex selama 2bulan, sengugut dah takde, keputihan juga makin berkurang dan period datang pon cantik aje. Maksud nya kitaran period tu tetap setiap bulan. Bila kitaran haid dah tetap mudah untuk cari waktu subur dan peluang untuk hamil tu tinggi.
.
Dan alhamdulilah bersyukur sangat genap 9bulan lepas tu double line pun muncul .Berita kehamilan itu adalah hadiah ulangtahun kami yang pertama. Menangis kegembiraan kami suami isteri. Dan selepas bersalin kan anak sulung , saya selama setahun 3bulan tak datang haid. Sangat tak selesa. Simptom-simptom macam nak period ada tapi tak period pon. Dan memang merancang nak tambah anak lagi. Sebabkan tak period saya ikhtiar lagi dengan GLA Complex masa itu pada bulan Disember . 3bulan kemudian saya period dan bulan berikutnya April 2016 saya hamil anak kedua. Alhamdulilah.
.
Inilah Shaklee Effect saya. Terima Allah Terima kasih Shaklee.
.

Alhamdulillah... Setelah 2 bulan konsisten supplemen shaklee (GLA COMPLEX &  ALFALFA COMPLEX)  tiada lagi gangguan keputihan dan senggugut. 9 bulan lepas itu dapat berita gembira iaitu disahkan hamil.  Nikmat mana lagi yang nak didustkan kesihatan makin baik, nikmat hamil pun dapat sekali... Alhamdulillah.

SUPPLEMEN SHAKLEE UNTUK KESUBURAN DAN PERIOD PAIN

Supplemen ini bukan berfungsi macam ubat.  Ia cuma menjadi pelengkap nutriai yang kita tidak dapat dalamdiet harian kita. Bila nutrisi dah lengkap maka kesihatan pun makin baik.

Biasanya bila senggugut,  wanita ini kekurangan kalisum dan magnesium yang menyebabkan cramp pada bahagin perut. Jom tengok apa fungsi vitamin untuk kesuburan &  peroid pain:

GLA COMPLEX
  • Membantu mengawal hormon wanita. Membuatkan period teratur
  • Melegakan simptom PmS wanita
  • Membantu meningkatkan kesuburan wanita
  • Mengandungi vitamin E,  menguatkan dinding arteri

ALFALFA COMPLEX
  • Membantu mengatasi masalah keputihan,  pms dan bersihkan vagina
  • Membantu dalam hubungan suami isteri iaitu bertindak sebagai kacip fafimah
  • Membantu mengatasi kentut faraj

OSTEMATRIX
  • Mempunyai mineral magnesium untuk membantu merilexkan otot rahim
  • Mengatasi rasa lenguh dan cramp semasa datang haid

B COMPLEX
  • Membantu mengatasi kesakitan pada payudara semasa datang haid
  • Membantu mengurangkan tekanan ketika PmS
  • Membantu memberi tenaga
Ini vitamin yang boleh membantu wanita mengalami senggugut sehingga sukar untuk hamil. Makan dengan konsiten,  in shaa allah ia mampu meningkatkan kesihatan badan kita. 

Ingin mencuba set senggugut shaklee boleh beli secara terus dengan shaklee.  Cuma klik sahaja ESELL di bawah dan ikuti langkahnya. Setiap pembelian dibuat akan diberi konsultasi secara berterusan dan percuma dari saya. 


Atau anda boleh hubungi saya terus disini : 

Pengedar Shaklee Padang Serai
No Id : 1115671

Suzana Idris
Fb : Ciksue
Ig@ciksue_healthybeauty

Contact : 012-4249148
@
www.wasap.my/60124249148

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makanan Yang Boleh Membantu Pesakit Tibi Lebih Sihat

Jenis-jenis Penyakit Tibi

Cara Untuk Kecutkan Bengkak Tonsil