Endometrosis Penyebab Sukar Hamil

ENDOMETROSIS PENYEBAB WANITA SUKAR HAMIL

Endometrosis ini bukan satu masalah yang pelik untuk wanita.  Ia terjadi pada wanita yang berumur 20 tahun dan ke atas.  Untuk wanita yang monopouse ia jarang sangat berlaku. 

APA ITU ENDOMETROSIS? 

Endometrosis ini adalah pertumbuhan tisu tidak normal yang berada di luar rahim. Akan tetapi tisu ini tetap berfungsi sama seperti tisu endometrium iaitu tanggal ketika datang haid. 

Kawasan yang didapati tisu abnormal ini yang berada diluar rahim dipanggil implan endometrium. Biasa ditemui di ovari,  tiub folopio, usus,  di permukaan rahim dan lapisan membran pelviks. 


Biasanya implan ini jarang terjadi di kawasan luar pelviks dan ia tidak merbahaya seperti kanser tetapi ia boleh menyebabkan cyst,  fibroid dan boleh mencegah kehamilan@hamil luar rahim. 


APA SIMPTOM ATAU TANDA ENDOMETROSIS? 

1) Wanita yang sering sakit di bahagian pelviks semasa dan selepas datang haid
2) Wanita yang sering rasa sakit apabila bersama suami
3) Sering terasa cramp ketika buang air kecil
4) Semasa datang haid sering senggugut
5) Ketidaksuburan
6) Mengalami masalah senggugut kronik
7) Sakit bahagian perut,  cirit dan juga sembelit

Ketidaksuburan akibat endometrosis ini biasanya di sebabkan oleh implan endo yang ada pada pelviks. Selain itu keradangan terjadi di ovari serta tiub folopio boleh jadi punca menjejaskan ovulasi,  persenyawaan dan implantasi.

RAWATAN ENDOMETROSIS

Dalam mengatasi masalah endometrosis ini sebenar tiada ubatnya. Biasanya ubat diberi untuk menghilangkan gejala or simptom atau mengurangkan kesakitan yang dialami pesakit. Jika pesakit alami endometrosis yg serius pembedahan akan dibuat untuk menghilangkan implan endo. 

Beberapa rawatan diberi untuk endometrosis ini adalah ubatan,  terapi hormon dan pembedahan. 

Ubatan diberi untuk melegakan kesakitan seperti paracetemol, naproxen dll. Pemberian ubat ini untuk menghilangkan implamasi dan juga kesakitan. 

Terapi hormon ini adalah menghentikan penghasilan hormon estrogen. Kurangnya penghasilan hormon ini maka kurang jaringan endo terjadi. Biasanya ia diberi ubat antiprogestogen. 

Bagi pembedahan pula dilakukan apabila endo telah je peringkat bahaya. Jaringan endometrosis dibahagian pelviks dibuang atau dihapuskan. Biasanya dilakukan untuk kembalikan kesuburan. Pembedahan ini dilakukan berdasarkan keradangan endometrosis.

Sue sendiri ada pengalaman mengalami endometrosis malah pernah alami kehamilan luar rahim. Artikal seterusnya sue cerita tentang pengalaman sue sendiri pula. 

Ini sedikit sebanyak perkongsian sue tentang endometrosis.  Mungkin tidak sepenuhnya tetapi sedikit banyak anda boleh tahu apa itu endometrosis. 

Nasihat sue,  jika korang mempunyai senggugut teruk ketika anak dara malah selepas berkahwin silalah buat rawatan dengan doktor pakar dan juga makan makanan yang boleh keluarkan semua darah haid. 

Boleh baca artikel sue mengenai Senggugut teruk penyebab sukar hamil

Moga bermanfaat untuk korang.  

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makanan Yang Boleh Membantu Pesakit Tibi Lebih Sihat

Jenis-jenis Penyakit Tibi

Cara Untuk Kecutkan Bengkak Tonsil