GIZI/NUTRISI UNTUK IBU HAMIL

Assalamualaikum semua.....

Petang ini sue nak kongsi tentang nutrisi / gizi untuk ibu hamil..... Ianya bukan sahaja untuk kesihatan ibu malah untuk kesihatan sert tumbesaran bayi yang dikandungan.



Image result for gambar ibu hamil

Gizi/nutrisi sangat penting untuk ibu hamil. Risiko dan kesihatan bayi dalam kandungan akan berkurang jika makanan yang di ambil oleh ibu hami itu tidak memenuhi keperluan nutrisi harian ibu hamil erti kata lain mengambil makanan yang tidak seimbang.

Gizi/ nutrisi yang diperlukan ibu akan bertambah bila usia kandunganya bertambah. Bila usia menigkat ket trisemester yang kedua, bayi dalam kandungan berkembang dengan pesatnya terutama sekali otak bayi.

Keperluan gizi/nutrisi yang ibu hamil perlukan ada seperti berikut : 
KALSIUM, ZAT BESI, ASID FOLIK,VITAMIN C, PROTIEN DAN JUGA OMEGA 3

Makanan harian yang ibu hamil perlu santapkan ialah :

Sayuran Hijau

Sayuran berdaun hijau seprti bayam dan kangkung adalah sumber zat besi, serat, folat dan vitamin c. Kekurangan zat besi ibu hamil boleh alami anemia. 

Buah strawbery

Meski tidak ada kaitannya langsung dengan ibu hamil, buah strawberi termasuk buah yang bagus dimakan kerana buah ini kaya akan vitamin C yang mampu mencegah flu. Terdapat juga asam pektin yang bertindak sebagai penghilang lemak dalam makanan, perangsang nafsu makan.

Ikan salmon


Ikan salmon adalah makanan laut yang sangat bagus dimakan oleh ibu hamil. Hal ini dikeranakan kandungan lemak omega-3 di dalam salmon sangat tinggi yang bagus bagi wanita hamil. Dikatakan bagus kerana salmon hanya sedikit mengandung merkuri, tidak seperti makanan laut lain semacam kerang yang kandungan merkurinya sangat tinggi sehingga tidak baik untuk dimakan oleh ibu hamil.

Roti Gandum

Jika sedang hamil, Anda disarankan untuk mengganti roti tawar dengan roti gandum. Pada roti gandum terdapat karbohidrat, serat, dan zat besi yang dapat membuat perut terasa kenyang lebih lama. Makan Setidaknya empat keping roti gandum dalam sehari sudah bisa memenuhi 20 hingga 35 gram keperluan serat harian.

Telur

Terkadang perut terasa mual jika hanya makan daging sahaja. Oleh kerana itu, ada makanan sihat untuk ibu hamil alternatif selain daging yang sama-sama memberikan keperluan protein harian yang cukup banyak, iaitu telur.

Tidak hanya protein, terdapat pula nutrisi lain seperti asam amino. Ibu hamil memakannya dengan membuat dadar kemudian dicampurkan dengan sayur brokoli dan taburan keju. Ianya sangat bagus untuk kesihatan ibu.

Jus oren 

Jus oren yang bagus di minum adalah jus yang di buat dari buah segar tanpa di campur gula bukan jus dari pati oren yang dikeluarkan oleh kilang. Ini kerana cara kita mendapatkan serat yang ada pada buah oren.

Jus oren mempunyai manfaat besar. Ia mempunyai asid folik,vitamin dan kalisiun yang membantu dalam meningkatkan daya tahan. Folik asid sangat bagus untuk wanita hamil bagi membentuk sel-sel baru bagi pembentukan fizikal bayi dalam rahim ibu.

_________________________

Ibu hamil yang kurang makan atau pun yang selalu ada rasa mual/morning sickness ibu hamil harus mengambil alternatif lain untuk mendapatkan keperluan nutrisi/gizi yang cukup.

Banyak pilihan suppliment untuk ibu hamil di luar sana tetapi pilihan sue hanyalah pada SHAKLEE kerana sumber vitaminnya dari bahan semulajadi dan tidak bahayakan ibu serta bayi.

Ini antara vitamin untuk ibu hamil :





So bagi ibu hamil yang perlukan keperluaan nutrisi yang cukup boleh cuba amalkan SET HAMIL SHAKLEE ini. Ia cukup dengan keperluan kalsium, asid folik, vitamin c,omega 3 dan juga protien.


SEBARANG PERTANYAAN SERTA PESANAN BOLEH DIBUAT:

SUZANA IDRIS
SMS/WHATSAPP : 012-4249148
FB : CIK SUE

FEEL FREE TO SHARE .. ^_^












Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makanan Yang Boleh Membantu Pesakit Tibi Lebih Sihat

Jenis-jenis Penyakit Tibi

Cara Untuk Kecutkan Bengkak Tonsil