PETUA KURANGKAN MASALAH RESDUNG

Hai, assalamualaikum.... salam isyak semua pembaca blog.... terima kasih kerana sudi lawat dan baca apa yang nak sue kongsikan pada u'olls semua...

Malam nih sue nak kongsi petua untuk kurangkan masalah resdung or mungkin boleh hilangkan masalah resdung yang dihadapi oleh kita semua...Hampir setiap orang di dunia nih ada masalah resdung.

Sue dan suami mempunyai masalah resdung yang serius terutamanya suami sue... Bangun pagi-pagi kalau tak bersin tak sah... Keluar berjalan malam sikit mudah terkena selsema.. Alahan pada makanan seafood juga teruk. 


APA ITU RESDUNG?

Resdung ialah radang pada rongga-rongga sinus di dalam tulang muka yang bersambung dengan hidung. Biasanya lendir dihasilkan oleh rongga-rongga ini pada setiap masa dan akan mengalir ke dalam hidung . Jika saluran sinus ini tersumbat, lendir tersebut akan terkumpul dan akan menjadi pekat seterusnya akan menyebabkan membiakkan kuman bakteria dan jika dibiarkan berterusan tanpa sebarang rawatan resdung akan menyebabkan kesihatan anda mula terjejas.




Kebiasaannya, penghidap penyakit resdung mempunyai masalah seperti kerap bersin, dengkuran yang kronik, batuk, gatal-gatal hidung, mata, telinga dan muka, tidak sedap badan, letih dan berasa sakit kepala, manakala pada tahap yang kronik, penyakit resdung boleh memberi kesan kepada telinga sehingga menyebabkan seseorang itu pekak malah boleh menghilangkan deria bau.
Apa yang lebih menakutkan, jika dibiarkan tanpa sebarang rawatan, resdung sebenarnya boleh mengundang maut akibat masalah komplikasi pada otak. Takutnye lah kan....ngeri rasa....

TANDA-TANDA RESDUNG :
  1. Hidung tersumbat dan berbau
  2. Gatal-gatal di kawasan hidung, telinga, muka dan mata
  3. Hidung kerap berair walaupun tidak selsema
  4. Kerap bersin terutama di waktu pagi
  5. Rasa sakit terutama di bahagian muka antara mata
  6. Sakit tekak berpanjangan serta berulang
  7. Kerap sakit kepala dan migrain

Tanda-tanda resdung diatas muncul secara berulang terutama di waktu pagi, cuaca sejuk, tempat berhabuk, selepas mengambil makanan laut, belacan, budu, cencalok dan sebagainya. Sekiranya anda mempunyai tanda-tanda tersebut, kebarangkalian anda mempunyai penyakit resdung dan jika dibiar berlarutan, masalah resdung boleh menyebabkan kecacatan. Sehingga memerlukan rawatan pembedahan yang mana kosnya lebih tinggi.


Masalah resdung sue hilang sue consume beberapa vitamin dan disiplin dalam makanan yang sue alah. Vitamin ini buat masalah resdung sue semakin pulih dan tak ada dah gatal-gatal hidung muka mata dan telinga sangat. Radang pasal makanan pun dah kurang.Nak tahu lebih lanjut apa yang sue consume boleh tengok di sini :VITAMIN UNTUK RESDUNG


*FELL FREE TO SHARE* 













Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makanan Yang Boleh Membantu Pesakit Tibi Lebih Sihat

Jenis-jenis Penyakit Tibi

Cara Untuk Kecutkan Bengkak Tonsil