SIKLUS HAID TIDAK TERATUR

PENYEBAB HAID TIDAK TERATUR 

Mensturasi perubahan fisiologi pada wanita yang dipengaruhi oleh hormon reproduksi dan berlangsung secara berkala. Siklus haid ini rata-rata 8 hari, di mulai dari usia remaja hinggalah menopaus. Tidak semua wanita mengalami haid yang lancar. Ada juga wanita mengeluh kerana mengalami siklus yang panjang atau sebaliknya. Ngeri dan sakit terasa bila haid tidak teratur.


Image result for wanita sakit perut

Ngeri & Sakit Seiring Dengan Haid Tidak Teratur



Penyebab mensturasi tidak lancar @ teratur


Depresi / stress

- Bila stress ia sangat berkait rapat dengan metabolisma badan. Stress yang terlampau boleh menyebabkan daya tahan menurun sehingga mengganggu metabolisme. Hal ini disebabkan kenaikan hormon kortisol akibat dari stress yang terlampau sehingga mengganggu hormon reproduksi.


Gangguan fungsi hormon

-Datang bualan pada wanita dipengaruhi oleh hormon yang di kendalikan oleh kelenjar hipofisa yang terletak di otak. Sistem hormonal ini berkerja untuk mengatur produksi telur. Jika sistem ini terganggu maka peraturan haid juga akan terganggu.


Sistem Metabolisme tubuh terganggu

- Wanita yang mempunyai berat badan berlebihan sering mengalami gangguan metabolisme, begitu juga jika terlalu kurus. Untuk mengatasinya wanita perlu menjalani diet harian yang sihat juga mengikuti pola makanan yang sihat.


Gangguan pada kelenjar tiroid

- Produksi kelenjar gondok yang berlebihan mahu pun sikit akan menganggu sistem hormonal tubuh yang boleh menyebabkan gangguan haid tidak teratur.



BOLEH HUBUNGI SUE UNTUK INFO LANJUT
KEDAI SUE BUKA 24 JAM

SUZANA IDRIS
FB : CIK SUE
SMS/WHATSAPP : 012-4249148
FB PAGE : SUEVITA.COM








Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makanan Yang Boleh Membantu Pesakit Tibi Lebih Sihat

Jenis-jenis Penyakit Tibi

Cara Untuk Kecutkan Bengkak Tonsil