KENTUT DARI VAGINA & TIPS MENGATASINYA

KENTUT YANG KELUAR DARI FARAJ

ASSALAMUALAIKUM..... 

Selamat petang para pembaca...terima kasih sudi membaca dan melawat blog sue ini.
semalam sue banyak kongsi pasal masalah keputihan, petang ini sue nak kongsi satu masalah yang selalu juga sue hadapi lepas kahwin ini iaitu KENTUT DARI VAGINA. Malu tau bila bersama suami tetapi kita kentut keluar dari vagina kita.Wanita yang berkahwin mesti tahu apa itu kentut dari vagina dan bahayakah ia.. Jom kita lihat apa itu kentut vagina..

Image result for kentut vagina


APAKAH ITU KENTUT VAGINA??

Ia adalah keadaan di mana terasa seperti angin yang keluar daripada faraj terutama ketika sedang banyak bergerak, bangun dan duduk seperti ketika solat. Pada ketika ini, ramai wanita was-was sama ada angin itu keluar melalui dubur atau melalui faraj.

Daripada segi fisiologinya, vagina adalah tiub yang berotot dan berdinding membran sepanjang 7-9cm yang menghubungkan pangkal rahim ke bukaan faraj. Bukaan ini dikawal oleh beberapa otot kemut sama seperti otot yang mengawal bukaan dubur dan salur kencing.

Dalam keadaan biasa, tiub ini berada dalam keadaan tertutup dan kempis dan tidak mengeluarkan sebarang angin melainkan seorang wanita itu mempunyai masalah fistula (lubang penyambung), antara rektum (usus besar) dan vagina akibat pembedahan antara usus dan faraj (episotomi).. Keadaan ini menyebabkan angin dari usus besar dapat memasuki faraj.


OTOT PERANAKAN LEMAH SELEPAS BERSALIN

Bagi kebanyakan wanita yang sudah melahirkan anak, kentut vagina berlaku adalah kerana disebabkan otot-otot kemut di bahagian vagina menjadi lemah, berlakunya masalah peranakan jatuh atau juga disebabkan lemah dalam pengawalan pundi kencing.


Awas yer para isteri jika berlakunya kentut vagina pada diri anda itu tandanya rahim anda tidak sihat, bila tidak sihat mula mari pelbagai masalah terutamanya masalah keputihan, keluar air dari vagina dan juga kemahuan sek kita ini tidak kuat or tiada langsung.
Dapatkan rawatan segera jika alami kentut faraj.

PUNCA PEMAKANAN MASALAH FARAJ LONGGAR

Faktor makanan yang makan ikut selera saja itu salah satu puncanya. 

Kita masa berpantang memerlukan makanan seimbang dan juga sayur-sayuran. Akan tetapi jangan di ambil sayuran bersifat sejuk dan menjalar seperti kacang panjang, timun batang dan sebagainya.

sayuran sejuk dan menjalar boleh menyebabkan faraj/vagina berair dan becak membuatkan kita tidak selesa.Amalkan sayur sawi, lobak merah, brokoli yang bersifat sederhana. 

Pemakanan kita sebagai ibu yang menyusu serta berpantang ini memberi kesan pada bayi seperti kembung perut,sakit perut dan sebagainya.


KEGEL ATASI MASALAH FARAJ LONGGAR SERTA KENTUT FARAJ

Amalan senaman kegel ini boleh membantu masalah kentut faraj atau pun faraj longgar.

Senaman ini boleh di praktis bila-bila masa sahaja dan di mana sahaja.. caranya ialah :

  1. Tahan nafas
  2. Tanpa kecutkan otot perut, kemudian kemut faraj yang macam kita tahan kencing tuh
  3. Kira sampai 10 
  4. Lepaskan seperti biasa
  5. Ulang senaman ini sebanyak 25 kali dalam setiap sesi..
  6. sehari dilakukan sebanyak 3 sesi.



SUPPLIMENT UNTUK MASALAH FARAJ LONGGAR DAN KENTUT FARAJ

Ada kajian mengatakan masalah kentut vagina ini berlaku disebabkan paras hormon estrogen yang rendah dalam badan. Ini kemungkinan berlaku selepas seseorang wanita itu bersalin dan paras hormonnya masih tidak stabil.

Oleh itu untuk atasi masalah ini kita boleh juga amalkan suppliment untuk memastikan tahap kesihatan rahim kita ini optimum. Ini kerana jika rahim bermasalah hubungi kita bersama suami akan terjejas dan secara tidak langsung akan menjejaskan keharmonian rumahtangga kita, sue pernah alaminya. Perit untuk tanggungnya.

Ini antara suppliment yang boleh membantu kita kekalkan kesihatan rahim dan hormon:




ALFALFA COMPLEX - Merupakan Raja Tumbuhan yang mempunyai banyak nutrien dan zat terhadap tubuh badan kita. Ianya juga bertindak sebagai perapat (kacip fatimah moden). Bukan sahaja merapatkan faraj malah mengatasi masalah keputihan serta tegangkan breast & pinggul.

Kita sebagai wanita disarankan amalkannya untuk siapa juga, "untuk suami tercinta dan kesihatan kita juga".




GLA COMPLEX - Merupakan peneman setia wanita macam kita ini, 

GLA COMPLEX ini berfungsi sebagai menstabilkan hormon, melancarkan pengeluaran darah nifas, mencantikkan kulit wajah serta pelincir/penggalak kepada kita semasa melakukan hubungan intim.


TAK SUSAH PUN KAN UNTUK JAGA KESIHATAN RAHIM DAN ATASI MASALAH KENTUT FARAJ. DENGAN SUPPLMENT LAGI MUDAHLAH KITA UNTUK JAGA KESIHATAN TUBUH BADAN YANG PENTING PASTIKAN SUPPLIMET YANG DI AMBIL SELAMAT, HALAL DAN SEMULAJADI.


SEBARANG PERTANYAAN DAN PESANAN BOLEH DI BUAT MELALUI :

SUZANA BT IDRIS
SMS@WHATSAPP : 012-4249148
FB: CIK SUE

FEEL FREE TO SHARE ..... (^-^)
SEMOGA PERKONGSIAN DARI SUE INI MEMBERI MANFAAT PADA KITA SEMUA.....











Ulasan

  1. Terima kasih..boleh tengik entry blog saya terbaru mwngenai asma disini http://suzanaidris.blogspot.my/2016/09/tips-hilangkan-batuk-secara-semulajadi.html?m=1

    BalasPadam
  2. Terima kasih..boleh tengik entry blog saya terbaru mwngenai asma disini http://suzanaidris.blogspot.my/2016/09/tips-hilangkan-batuk-secara-semulajadi.html?m=1

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makanan Yang Boleh Membantu Pesakit Tibi Lebih Sihat

Jenis-jenis Penyakit Tibi

Cara Untuk Kecutkan Bengkak Tonsil