Cara Kurangkan Serangan Asma Berulang

Asma adalah penyakit kronik yang berpunca daripada kekejangan otot di bahagian tengkorak yang menyebabkan saluran pernafasan menjadi bengkak dan sempit.

Meski pun penyakit ini tidak boleh diubati tetapi ianya boleh dicegah dan dikawal dengan cara kurangkan serangan dengan panjagaan yang rapi.

80% daripada kadar kematian adalah dikalangan penghidap asma. Pakar mengatakan ia boleh cegah jika mereka diberi pendidikan yg sempurna untuk atasi penyakit berkenaan.

Penyakit asma ini boleh diwarisi kepada anak-anak. Golongan yang mempunyai ibu bapa penghidap asma adalah berisiko tinggi untuk menghidap asma.



Mengikut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), terdapat lebih dari 100 juta orang di seluruh dunia penghidap penyakit asma dan daripada jumlah tersebut, kira-kirA 1 juta rakyat malaysia, 34000 ribu adalah penghidap asma merupakan kanak-kanak bawah 15 tahun.

Statistik menunjukkan bahawa lebih 53% kanak2 tak hadir ke sekolah kerana masalah paru-paru dari september - november 2001.

Malah ibu bapa juga terpaksa menggunakan perbelanjaan tinggi akibat dari anak yang kerap jatuh sakit. Yelah mana nak bayar bill hospital, rawatan anak lagi dan ubatan.

RAWATAN NEBULIZER DAN STERIOD

Selalu yang dicadangkan oleh doktor berkenaan rawatan asma ada nebulizer & ubat ( dos steroid) bergantung pada umur dan tahap asma. Malah ada sesetengah penghidap akan doktor cadangkan menggunakan inhaler.

Tetapi sampai bilakah kita akan biarkan anak-anak kita dirawat dengan menggunakan ubatan (steroid) yang kita tahu sememangnya ada kesan dalam jangka waktu yang panjang.

CARA CEGAH / ELAK SERANGAN ASMA BERULANG

Meskipun kanak-kanak lebih terdedah untuk mendapat asma, ia boleh dikurangkan dgn memastikan mereka mendapat pemakanan yang boleh mencegah penyakit asma berulang.

Cegah serangan asma :
- Peka dengan penyebab utam asma
- Pastikan kediaman tiada habuk, bulu haiwan dan etc.
- Jauhi perokok
- Kerap bersenam untuk tingkatkan fungsi jantung dan paru-paru

Satu kajian di Hospital Diraja Prince Alfred,Australia menunjukkan mereka yang makan ikan lebih dari sekali seminggu dapat kurangkan risiko penyakit berkaitan dengan masalah pernafasan.

Ini memberi gambarN bahawa pengambilan asid lemak omega 3 dapat mencegah or elak berlakunya serangan asma terhadap penghidapnya.

Pengambilan omega 3 dari minyak ikan terbaik ( omega guard ) dapat membantu meredakan inflamasi.

"Terdapat kajian menunjukkan bahawa pengambilan omega 3 dapat mengatasi masalah penyakit lelah, ekzema dan lain-lain".

Omega 3 ini bersifat antiradang, olek sebab itu ia sangat baik diambil oleh Mereka yg mempunyai masalah berkaitan keradangan seperti asma.

Daripada mengguna ubatan yg ada steroid dan drug, lebih baik mengunakan rawatan dari bahan yang semulajadi untuk cegah penyakit ini berulang. Disini saya kongsikan pengalaman para ibu yang mengambil omega guard sebagai alternatif untuk cegah penyakit asma berulang.




Omega guard shaklee mempunyai 90% omega 3 temasuk EPA & DHA dan hanya 10% lemak ikan, bebas daripada pencemaran toksin.

Para ibu dan juga anda yang ingin mencuba omega guard sebagai ikthiar untuk cegah dan kurangkan serangan asma boleh hubungi saya SUZANA IDRIS disini :

Fb: Cik Sue
Ig: ciksueshaklee
Wasap : 012-4249148



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makanan Yang Boleh Membantu Pesakit Tibi Lebih Sihat

Jenis-jenis Penyakit Tibi

Cara Untuk Kecutkan Bengkak Tonsil