5 Tanda & Gejala Asthma Yang Perlu Anda Ketahui

Asma adalah penyakit kronik pada sistem pernafasan. Ia merupakan peradangan dan penyempitan saluran pernafasan sehingga menyebabkaN pesakit susah untuk bernafas, dada rasa sesak,batuk dan nafas bunyi berdehem gituh.

Penyakit asma dikalangan masyarakat sering digelar lelah atau semput. Serangan asma ini berlaku bila ada rangsangan tertentu seperti debu or makan sejuk. 

Pada saat lelah menyerang,saluran peenafasan ke paru-paru akan mengalami inflamasi, dan membengkak. Ini terjadi kerana penyempitan saluran akibat dari ini mereka yg diserang menjadi sukar bernafas secara normal.



PENYEBAB ASTHMA

Asma berkait rapat dengan faktor keturunan dan alam sekitar. Antara punca yang menyebabkan serangan asma adalah seperti habuk, bulu haiwan dan cuaca serta makanan yang sejuk.

Punca lain yang sering menjadi sebab adalah asap rokok yang penuh dengan toksin. Penggunaan ubata dan kegiatan fizikal juga boleh jadi punca.

TANDA DAN GEJALA ASTHMA

Peradangan pernfasan boleh menyebabkan terjdinu gejala seperti berikut:
  • Nafas berbunyi ( wheezing) tetapi tak semua orang yg nafas berbunyi ini ada asma.
  • Dada sakit sesak nafas akibat dari inflamasi saluran udara.
  • Batuk berterusan di waktu malam atau pada cuaca sejuk
  • Sakit dada ketika bernafas

RAWATAN ASTHMA

Asma jika tidak dirawat ia akan jadi masalah serius. Ramai yang alami masalah asma yang serius kerana mereka kurang ilmu untuk atasi masalah asma. CÅ«ara terbaik untuk atasi masalah asma adalah dengan mengenali punca asma itu sendiri.

Rawatan asma seperti mana yang kita tahu, doktor akan bagi mengiut tahap asma yang kita alami itu sendiri. Dos ubatan dan juga penggunaan inhaler atau pun nebulizer.

Inhaler dan nebulizer bertindak pantas untuk memberikan kelegaan pada pesakit yang diserang asthma. Jika tidak diberikan, ia boleh meragut nyawa. Kesan ubat inhaler dan  nebulizer hanya bertindak kedalam paru-paru sahaja, kesan dan sampingan ubat itu ada hadnya.

Oleh itu pemberian ubat dalam bentuk inhaler atau nebulizer kepada pesakit asthma adalah selamat dan tak menyebabkan ketergantungan. Ubat yang diberikan untuk mengawal kekerapan dan memberikan kelegaan ketika pesakit diserang asthma.


Biasanya asma yang berlaku pada kanak-kanak ini ia akan rasa lega bila ia berumur 6 tahun ke atas. Jarang sekali penyakit asma ini berlarutan hingga ke dewasa. Sesetengah sahaja berlaku keadaan yang demikian.

Jika serangan asma berlaku teutamanya pada kanak-kanak ia akan mengalami masalah tumbesaran fizikal dan mental oleh itu perawatan untuk penykit asma ini amat perlu dititik beratkan oleh ibu bapa.

Saya cadangkan ibu bapa berikan supplemen yang terbaik untuk membantu meredakan peradangan berlaku dan juga tingkatkan imunisasi mereka.

SET ASMA SHAKLEE BAGI KANAK-KANAK

  • Omega guard
  • Chewable vitamin c
  • Vitalea multivitamin
  • Meal shake
Set ini bertindak sebagai antiradang/ antiinflamasi, mencairkan kahak dan meredakan batu serta mempertingkatkan sistem imun badan mereka. Ia juga untuk membantu tumbesaran, kesihatan dan kecerdasan minda.


SET ASMA UNTUK DEWASA

Untuk mereka yang dewasa sedang alami asma disamping menjalani rawatan yang doktor bagi untuk korang, ada baiknua juga korang amalkan vivix, omega guard, ostematrix, garlic, vitamin c, dan nutriferon untuk bantu atasi keradangan, memperkuatkan sistem imun badan, melegakan pernafasan dan juga kekalkan kesihatan. Pengambilan secara konsisten akan membantu korang sihatan dan terhindar dari serangan asma. 

Vivix merupakan antioksidan yang tinggi dan bertindak sebagai anti radang serta melawan serangan radikal bebas. Vivix mengandungi ramua yg kaya dengan polifenol yang mampu mengukuhkan sistem pertahan badan.


Disini saya nak shared sedikit tesrimoni berkenaan ibu bap yang berpuas hati disepanjang mereka konsisten set asma ini.





Semoga apa yang saya sharing ini mampu membuatkan korang yang ada asma ini semakim siht dan mampu atasi masalah asma tersebut...amin.

Jika ada yang bermint nak dapatkan set asma untuk kanak-kanak @ set asma untuk dewasa boleh hubungi saya di sini :

PENGEDAR SHAKLEE SUNGAI PETANI & PADANG SERAI
SUZANA BINTI IDRIS
ID : 1115671
FB: Cik Sue
Ig: ciksueshaklee
No. Fon : 012-4249148

  

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makanan Yang Boleh Membantu Pesakit Tibi Lebih Sihat

Jenis-jenis Penyakit Tibi

Cara Untuk Kecutkan Bengkak Tonsil