7 Makanan Untuk Atasi Masalah Anemia Ibu Hamil

APA ITU ANEMIA??

Anemia boleh didefikasikan dengan seseorang itu mengalami maslaah kekurangan hemoglobin dalan badan or erti kata lain kekurangan darah dalam badan. Hemoglobin seseorang yang normal bagi lelaki adalah 13.5-18.0gram/dL manakala wanita pula 12-15gram/dL. Untuk wanita hamil pula berbeza iaitu 10-12 gram/dL. Biasanya ia akan berlaku perubahan kerana wanita hamil perlukan banyak hemoglobin untuk baby sama. Jika rendah dari paras 10 maka ia dikira anemia.

RISIKO IBU HAMIL JIKA ALAMI ANEMIA

Ibu hamil perlukan zat besi yang banyak untuk hasilkan hemoglobin untuk keperluan ibu dan baby. Ini kerana jika ibu hamil alami anemia ia akan alami risiko yang sangat bahaya seperti :

# Baby lahir pra matang
# Keguguran
# Ibu sering letih dan boleh menyebabkan pengsang
# Anak lahir kurang berat

Punca utama ibu hamil anemia adalah kekurangan nutrien. Pentingnya nutrien untuk ibu dan baby kerana baby membesar dengan menyerap nyrien dari apa yang ibu makan.

Kekurangan zat besi , asid folik, biotin dan segala nitrien ini menjadi punca berlakunya masalah ketika hamil seperti anemia.
So pentingnya ibu hamil mengambil nutrien tersebut ketika hamil.

Di sini ada beberapa makanan yang membekalkan zat besi untuk di amalkan oleh ibu hamil yang alami masalah anemia.

7 MAKANAN TAMBAH DARAH KETIKA HAMIL

BROKOLI

Sayur hijau mempunyai banyak vitamin. Ianya antioksidan tinggi yang mampu melawan virus dan penyakit untuk ibu. Amalkan makan setiap hari sayur hijau.

BAYAM

Bayam merupakan sayuran yang bagus untuk ibu hamil kerana ia adalah kaya dengan zat besi. Bayam merah mahupun hijau dua-dua adalah sayuran terbaik untuk ibu hamil

BUAH DELIMA

Buah delima mampu mempertingkan penghasilan hemoglobin. Zat besi yang terdapat dalam buah delima daapy memerangi masalah anemia ibu hamil

KURMA

Kurma adalah makanan sunnah yg sangat berkhasiat untuk tubuh badan kita. Ia dapat meningkatkan penghasilan sel daeah merah disamping itu ia memberikan tenaga pada ibu.

KERANG

Jadikan kerang sebagai salah satu menu dalam masakan anda. Kerang membolehkan peghasilan sel darah merah meningkat sekaligus dapat mencegah terjadinya anemia pada ibu hamil.

PENGAMBILAN ZAT BESI

Biasa klinik akan bekalkan ibu hamil degan pil zat besi iaitu obimin dan dinasihatkan diambil bersama vitamin c or jus oren. Untuk meningkatkan penyerapan zat besi.
Amalkan tau ibu hamil jangan ciluk2 makannya.

Itu antara makan untuk mencegah anemia or mengatasi anemia pada ibu hamil or sesiapa saja yang menghadapi anemia.

Di sini juga saya ingin share satu supplemen yang saya amalkan sepanjang hamil dan sepanjang tempoh bersalin serta menyusu.

SET ANEMIA SHAKLEE

Saya amalkan VITALEA & B COMPLEX & VITAMIN C untuk cegah terjadinya masalah anemia semasa hamil.

VITALEA - Ia merupakan multivitamin dan multimineral yg lengkap dengan zat besi. Zat besi sangat penting untuk pembentukan hemoglobin. Vitamin dan mineral selebihnya yang ada dalam vitalea sangat penting untuk cover kelompongan vitamin yang tidak dimbil semsa mengandung melalui pemakan kerana loya or alahan. Jadi dengan vitalea ibu dapat beri nutrisi yang pada diri dan juga baby.

B COMPLEX- Asid folik juga penting di dalam pembentukan sel darah merah. Selain itu ia juga sangat penting untik elakkan kecacatan saraf tunjang baby dan juga membantu dalam pembentukan otak bayi. Juga penting untik tukarkan gula kepada tenaga agar ibu tak lemah lesu.

VITAMIN C - Vitamin c sangat lenting untuk meningkatkan penyerapan zat besi/iron. Lebih banyak iron dierap lebih lancar penghasilan sel darah merah dan semakin nomal bacaan hb ibu. Sebab itu nak naikkan hb ibu selalu dinasihatkan untuk makan pil zat besi bersama jus oren. 😉



Disini saya sertakan beberapa testimoni dari pengguna produk shaklee yang sangat beepuas hati dengan kesannya.

"Assalamualaikum, saya nak kongsikan testi saya sendiri.. happy sangat bila dapat tahu yang saya hamil. Tapi down sikit bila g buat chekup kali pertama nurse dah cop anemia kat buku..sedih & risau..apatah lagi vitamin klinik bagi semua tak tertelan dek tekak nih. Tapi lepas saya ambik vitalea iron formula...alhamdulillah..takda lagi kemunculan si ANEMIA sehingga saya selamat bersalin pada ogos 2012"


"Pengguna tegar shaklee 5 bulan lepas. Saya disahkan hamil..ini pun hasil konsisten set subur shaklee ( gla, b complex, vita c, vita e, alfalfa,esp). Bila hamil saya stop consume shaklee takut side effect kt baby.
Masa hamil 4 bulan, hb saya drop dari 14 turun ke 9.93 dan nurse sahkan saya ada mild anemia. Patutla badan letih ya amat. Lps tu saya consume shaklee semula dan ambil set kehamilan. Saya consume vitalea, b complex, oste, vita c, omega dan esp.
Alhamdulillah lepas 2 minggu saya chekuo hb saya naok 11.3..yeah..bukan itu ja badan tak letih, bangun rasa fresh da rambut kurang gugur"


Semoga apa yang saya share ini boleh membantu ibu hamil yang alami anemia berjaya atasi masalah anemia mereka.

Jika berminay dengan set kehamilan shaklee or set anemia boleh hubungi saya di sini : 

SUZANA BINTI IDRIS
FB: CIKSUE
IG: ciksuehaklee
WASAP: 012-4249148


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makanan Yang Boleh Membantu Pesakit Tibi Lebih Sihat

Jenis-jenis Penyakit Tibi

Cara Untuk Kecutkan Bengkak Tonsil