10 Cara Meningkatkan Sistem Imun Badan Kita

10 Cara Meningkatkan Sistem Imun Badan Kita

Sistem imun badan adalah elemen penting untuk melawan segala penyakit dan jangkitan. Jika sistem imun badan kita kuat maka kita mampu melawan segala penyakit, jankitan dan alergi.

Contohnya macam nih.. Bila berlaku perubahan musim seperti musim panas ke musim sejuk, sistem imun akan menjaga dan meningkatkan pertahanan badan kita bagi menempuh perubahan musim.


CARA MENINGKATKAN SISTEM IMUN BADAN

Ada beberapa cara untuk meningkatkan sistem pertahanan badan kita. Yang penting kena konsisten dan jalani hidup dengan seimbang.
Bersenam dan diet yang seimbang itu perlu.

Disini sue kongsikan bagaimana nak tingkatkan sistem imun badan.

1) MENJAGA KEBERSIHAN

Kebersihan ini paling utama. Nak masak, nak makan semua kena bersih. Sayur kena basuh dengan bersih supaya tak ada sisa tanah dan bendasing yang melekat. Kuku perlu pendek dan juga pakaian serta rumah perlu sentiasa bersih.

2) MAKAN SAYURAN DAN BUAHAN YANG SEGAR

Amalkan memakan sayuran dan buahan. Real food adalah makanan terbaik untuk badan kita mendapat sumber nutrisi yang cukup. Ia ada pelbagai nutrien antaranya yang antioksida, serat, mineral dan vitamin.

3) BERSENAM

Seperti nak diet ia perlukan aktivis fizikal untuk membakar lemak dan sebagainya. Begitu juga dengan sistem imun badan, untuk kuatkan ia kita perlu bersenam dan bergerak aktif. Ini untuk merangsang penghasilan sel darah putih bagi melawan segala penyakit.

4) REHAT ATAU TIDUR YANG CUKUP

Tidur yang cukup dapat membantu tingkatkan sistem pertahanan badan lebih baik. Sewaktu tidur badan kita akan memperbaiki sel-sel yang rosak dan memberi kesegaran kepada tubuh badan.

5) MINUM AIR KOSONG YANG CUKUP

Peranan air cukup penting untuk fungsi setiap organ dalam badan. Kurang air maka sistem badan boleh jem dan seterusnya kita akan mati. Aircsgt penting juga untuk sistem pertahanan badan. Air berperanan penting bagi mengeluarkan sisa toksik dalam badan.

6) HINDARI STRESS

Stress yang melampau boleh mengganggu hormon sekaligus menjejaskan sistem pertahanan badan.

7) MENJAGA BERAT BADAN

Berat badan berlebihan boleh menyebabkan terjadinya pelbagai komplikasi penyakit. Jadi orang yang mempunyai beraTV badan berlebihan diharuskan berdiet dan bersenam.

8) AMALKAN MADU, HABBATUSSAUDHA & MINYAK ZAITUN

Amalkan 3 makanan sunnah ini boleh meningkatkan sistem pertahanan badan. Malah ia sangat bagus untuk kesihatan tubuh badan kita.

9) HINDARI ROKOK DAN ALKOHOL

Rokok dan alkohol boleh memusnahkan nutrisi yang ada dalam badan. Pengambilan yang berlebihan boleh membawa penyakit yang serius seperti kanser dan sebagainya.

10) PEMGAMBILAN MAKANAN TAMBAHAN

Pengambilan makanan tambahan ini perlu untuk penuhi keperluan nutrisi dalam badan. Seperti sedia maklum makan kita banyak kehilangan vitamin dan zat kerana ditanam pada tanah berulangan sehingga tiada zat yang dapat diserap oleh pokok.

Malah banyak semburan racun perosak pada sayuran untuk menjaga kualiti daun. Buahan pula banyak yang diperam mengguna ubat kabak membuatkan vitamin sudah berkurangan.

Jadi pengambilan supplemen penting untuk tingkatkan sistem pertahanan badan.

Jom sue kongsikan apa yang sue ambil untuk tingkatkan sistem pertahanan badan keluarga sue.


Inilah yang sue amalkan untuk tingkatkan sisten imun badan keluarga sue.

Kebaikkan set imun booster ini :

> Membantu tingkatkan sistem imun badan
> Membantu melawan simptom demam selsema
> Melawan kerosakkan akibat radikal bebas
> Membantu aktifkan interferon untuk kuatkan sistem Pertahanan badan bila virus menyerang.

PRODUK SHAKLEE SEDIAKAN :

1- NUTRIFERON
2- VITAMIN C PLUS
3- GARLIC
4- CHEWABLE VITAMIN C

Berminat nak mencuba boleh hubungi saya. Percuma konsultasi dan servis selamanya percuma.

Hubungi saya di sini :

SUZANA IDRIS
1115671
Contact : 012-4249148 @ klik saja www.wasap.my/60124249148
FB : Ciksue

Ulasan

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makanan Yang Boleh Membantu Pesakit Tibi Lebih Sihat

Jenis-jenis Penyakit Tibi

Cara Untuk Kecutkan Bengkak Tonsil