Anemia Ketika Hamil, Bagaimana Cara Nak Atasinya.

ANEMIA PENYAKIT BAHAYA KETIKA HAMIL



"Stressla bila pergi klinik nurse dan doktor bising hb sangat rendah. Risau juga risiko pada baby. Badan pun letih tidak bermaya"

Sangat tertekan bila ibu mengandung yang alami masalah hb low. Tertekan dengan nurse dan juga doktor. Tapi diri sendiri pun fikir akan risiko yang akan dihadapi nanti.

APA ITU ANEMIA?

Anemia ini adalah sel darah merah tidak cukup sihat untuk mengangkut oksigen yang perlu disalurkan kepada tisu badan termasuk bayi yang sedang membesar.

RISIKO IBU ANEMIA TERHADAP BAYI

  1. Kelahiran pra matang
  2. Tumbesaran terbantut
  3. Berat bayi kurang dari 2.5kg
  4. Bayi lemas
  5. Mati ketika bersalin
Jadi di ingatkan pada ibu-ibu pastikan jika ada hb low or anemia dapatkan rawatan dari doktor serta ikthiarlah untuk naikkan hb balik. Banyak sangat risikonya terhadap ibu dan bayi.

Boleh tengok artikel sue ini mengenai punca hb low. Punca Hb Low Ketika Hamil

Jom kita baca perkongsian pengalaman seorang ibu yang berjaya atasi masalah anemia kronik beliau.

MASALAH ANEMIA BERKURANGAN SELEPAS AMALKAN SUPPLEMEN SHAKLEE

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Saya, Fatimah Azzahra Binti Ismail. Ibu kepada 3 orang cahaya mata yang berumur 1, 4 dan 7 tahun. Saya ingin kongsikan #shakleeeffect yang saya rasai selepas mengamalkan supplement Shaklee secara konsisten selama 4 tahun.

Saya mengalami masalah anemia yang teruk ketika mengandungkan anak pertama dan kedua. Bacaan HB hanyalah 10-11 ketika itu. Sehingga setiap kali mengandung Jururawat akan tampal sticker hijau pada buku merah menandakan ada risiko HB rendah.

Gejala yang saya alami akibat anemia adalah seperti pening, pucat, letih dan lesu semasa hamil dan setelah bersalin. Sebaik melahirkan anak kedua saya mengalami anemia teruk sehingga bacaan HB jatuh kepada 7 sahaja. Saya tidak boleh bangun dari katil selama 2 hari untuk mengelakkan daripada pitam. Doktor hampir mencadangkan untuk membuat transfusi darah.

Pelbagai ikhtiar telah saya lakukan termasuklah pengambilan pil ferrous fumarate, obimin dan iberet folic. Tetapi bacaan HB saya masih rendah. Keadaan alahan yang teruk menyebabkan tahap kesihatan saya lebih teruk kerana saya tidak boleh makan dengan baik.

Saya mula mengambil produk Shaklee sejak menyusukan anak kedua. ketika itu saya mengalami masalah penyusuan ketika bayi berumur 6 bulan. Alhamdulillah setelah berjaya menyusukan anak kedua sehingga 2 tahun setengah, saya mengandungkan anak ketiga. Saya mengambil Set Prenatal Shaklee dan supplement Shaklee yang lain bagi membantu mengatasi masalah alahan dan morning sickness saya. Ketika itulah saya sedar supplement Shaklee telah membantu mengatasi masalah anemia saya.

Vitamin yang saya amalkan semasa mengandung adalah Set Prenatal Shaklee yang terdiri daripada ESP, Omega Guard, Vitalea, B Complex, Vitamin C, Ostematrix, Peppermint Ginger Plus dan Performance Drink.

Alhamdulillah, semasa hamil anak ketiga saya tidak mengalami anemia. Bacaan HB semasa anak ketiga adalah 13 dan ke atas. Saya juga tidak mengalami masalah pening, pucat dan lesu walaupun saya ada masalah alahan yang teruk. Saya dapat menjalankan aktiviti harian seperti biasa semasa mengandung. Jururawat bertugas memeriksa kesihatan semasa mengandung agak hairan juga sebab saya dikategorikan berisiko anemia daripada sejarah mengandung sebelumnya. Tapi tidak untuk kandungan kali ini.

Selepas bersalin, saya juga tidak mengalami masalah pitam akibat anemia. Sebaliknya saya lebih sihat dan segar berbanding sewaktu berpantang anak pertama dan kedua. Saya sendiri terkejut kerana saya boleh berulang-alik dengan sendiri ke Nursery Room untuk menyusukan bayi, sedangkan baru 2 hari melahirkan bayi.

Saranan saya kepada ibu-ibu dan bakal ibu di luar sana, kita boleh berikhtiar untuk berikan nutrisi terbaik untuk bayi di dalam kandungan. Mulakan mengambil supplement sejak sebelum hamil untuk mengisi kekurangan nutrisi harian kita. Kita sediakan tubuh yang sihat supaya bayi dalam kandungan dapat nutrient secukupnya. Selain itu kita lebih positif, segar dan ceria semasa hamil sehinggalah melahirkan bayi.

Saya bersyukur sangat bertemu dengan Shaklee. Saya masih meneruskan pengambilan supplement Shaklee semasa berpantang, menyusu dan sehinggalah sekarang bayi saya telah berumur 1 tahun 7 bulan.

Saya sangat berpuas hati dengan Set Prenatal Shaklee dan saya sangat menyarankan ibu-ibu yang mengalami masalah Anemia semasa hamil untuk mencuba set ini. Alhamdulillah. Terima kasih Shaklee.



Alhamdulillah.. ibu telah berjaya menyusukan anaknya selama 2 tahun setengah setelah amalkan vitamin shaklee.

Malah setelah hamil anak ke-3 masalah anemia yang kronik dia telah pulih. Langsung tidak menunjukkan tanda-tanda anemia. 

Beliau lebih bertenaga berbanding kehamilan dia yang sebelum ini. Alhamdulillah.

Sue sendiri pun mengamalkan set prenatal shaklee semasa hamilkan mek dira. Alhamdulillah badan sentiasa bertenaga, sihat dan tiada masalah semasa hamil. Bayi pun semakin.

Boleh tengok artikel sue mengenai 7 makanan naikkan hb ibu hamil

Ini ada beberapa testimoni dari pengguna set prenatal shaklee. Jom lihat apa kata mereka.

TESTIMONI SET PRENATAL SHAKLEE





Ini antara pengguna yang sangat berpuas hati dengan supplemen shaklee. Set prenatal shaklee memberikan nutrisi yang baik pada ibu serta bayi. Namun perlu di ingat makanan yang seimbang serta berkhasiat juga perlu di ambil.

Perlukan Set Prenatal Shaklee jangan segan silu hubungi ciksue di sini. Konsultasi yang berterusan akan diberikan kepada pelanggan ciksue.

SUZANA IDRIS (CIKSUE)
PENGEDAR SHAKLEE PADANG SERAI
NO ID : 1115671
WHATSAPP : 012.4249148 @ www.wasap.my/60124249148
Fb : Ciksue
IG : ciksue_healthybeauty

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makanan Yang Boleh Membantu Pesakit Tibi Lebih Sihat

Jenis-jenis Penyakit Tibi

Cara Untuk Kecutkan Bengkak Tonsil