Tips Ibu Menyusu Berjaya Menyusukan Bayi Mereka



Sekarang banyak kesedaran menyusukan bayi dengan susu ibu di kalangan masyarakat kita. Boleh dikatakan semua ibu ingin menyusukan bayi mereka sehingga 2 tahun.

Khasiat susu ibu begitu banyak untuk bayi dan ibu manfaat menyusu pun bagus untuk si ibu.

Khasiat susu ibu :
  1. Mengandungi antibodi semulajadi
  2. Mempunyai komposisi yang cukup serta suhu yang sesuai
  3. Mencegah dari mendapat penyakit salur pernafasan, cirit birit dan kurang zat makanan.
  4. Mendapat iq yang tinggi
  5. Mengurangkan risiko mendapat alahan
  6. Kurang masalah pergigian dan ortodotik
  7. Mengurangkan penyakit kencing manis, pneumonia dan jangkitan telinga
  8. Mengalakkan tumbesaran
  9. Penghadaman yang mudah
Manfaat menyusu pada ibu :
  1. Membantu mengecutkan rahim - risiko pendarahan kurang
  2. Mengelakkan risiko barah payudara dan servik
  3. Membantu menjarakkan kelahiran
  4. Mengeratkan hubungan kasih sayang ibu dan anak
  5. Menjimatkan masa dan wang
  6. Mudah dan selamat

Akan tetapi ada yang tidak berjaya menyusukan bayi mereka kerana beberapa faktor yang tidak boleh di elakkan seperti ibu mempunyai penyakit ect.

TIPS MEMASTIKAN SUSU IBU SENTIASA MENCUKUPI
  1. Memulakan penyusuan sebaik sahaja melahirkan bayi
  2. Memberi susu dengan kerap 10-12 kali sehari (demand feeding)
  3. Tidak berikan bayi minuman lain selain susu ibu
  4. Sentiasa tenang dan rehat dengan cukup
  5. Minum air kosong banyak dan makan makanan seimbang
  6. Menyusu di waktu malam menggalakkan penghasilan susu yang banyak
  7. Menyusu pada telekapan serta posisi yang betul 
Ini tips yang boleh diguna pakai untuk ibu menyusu supaya susu sentiasa mencukupi untuk bayi anda. Korang boleh tengok ini untuk meriahkan susu 9 milkbooster semulajadi

Sue nak kongsikan kisah seorang ibu yang berjaya menyusukan bayi selama 2 tahun dan lebih malah mendapat manfaat dari itu. Jom baca kisah mereka.

BERJAYA MENYUSUKAN BAYI DENGAN SET MENYUSU DAN KULIT KUSAM HILANG

Assalamualaikum,

Saya mula menggunakan Set Menyusu Shaklee sejak Julai 2013. Waktu itu saya menyusukan bayi sepenuhnya sehingga berusia 9 bulan. Sewaktu anak pertama, saya cuma dapat menyusukan 4 bulan sahaja. Oleh itu apabila mengandung kali ke dua, saya berniat untuk menyusukan bayi sepenuhnya dan mula mencari info mengenai penyusuan. 

Pada mulanya saya ingatkan hanya mampu menyusukan bayi begitu sahaja dan tidak berniat untuk mengambil sebarang supplement.
Masalah timbul bila susu mula kurang dan Maira menolak sepenuhnya susu formula. Kebiasaannya apabila pulang dari kerja, saya akan menyusukan bayi terlebih dahulu. Ini kerana Maira taknak menyusu lagi apabila petang melalui susu botol. 

Bayangkan sebaik saja pulang dari rumah pengasuh,terpaksa menyusukan Maira lebih dari 2 jam. Adakalanya pukul 10 malam baru dapat mandi dan makan malam. Begitu juga di tengah-tengah malam, Maira terjaga dan akan menyusu sehingga pagi.
Saya membuat order yang pertama pada seorang rakan iaitu Set Menyusu Bajet, Alfalfa dan ESP. Dalam masa yang sama, saya tetap pam susu seperti biasa kerana stok semakin berkurangan. 

Pada minggu pertama saya amalkan set menyusu ini, saya tetap pam seperti biasa. Agak kecewa apabila susu yang dipam tidak begitu menggalakkan juga. Mungkin masih terlalu awal. Saya makan Alfalfa mengikut dos dan ESP 2 kali sehari. Masuk minggu kedua, Maira nampak kenyang bila menyusu. Tidak perlu lagi menyusu sehingga 2 jam seperti sebelum ini. Malah tidur malam juga lebih lena. 

Alhamdulillah, syukur dan lega. Setelah hujung bulan, saya tambah Set Menyusu fullset seperti Vitalea, Vitamin C, Vitamin B dan Ostematrix dan terus daftar ahli untuk mendapat harga yang lebih murah. Saya juga rasa kurang penat dengan rutin kerja harian. Kebiasaannya saya keluar rumah pada pukul 7 pagi dan balik kerja pukul 6.30 ptg. Saya tinggal di rumah flat tingkat 5 yang tidak berlift. Mujur juga pengasuh anak berada di tingkat yang sama. 

Sebaik saja mengambil anak di rumah pengasuh, susukan Maira sehingga kenyang ataupun dia tertidur. Kemudian akan masak untuk makan malam. Waktu dulu juga menggunakan mesin basuh manual. Memang sejak amalkan Set Menyusu Shaklee ni memberikan satu tenaga yang saya rasa rugi pula hanya duduk tanpa membuat kerja rumah kerana tidak berasa penat.

Dalam 2-3 bulan kemudian ramai yang menegur kulit wajah semakin berseri. Ya, muka saya memang kusam sebelum ini tetapi saya jarang mengambil berat mengenai masalah kulit wajah kerana sibuk menguruskan urusan seharian. Tak sempat nak belek-belek muka. Rupa-rupanya Set Menyusu Shaklee ini bertindak dengan memberikan pelbagai kebaikan kesihatan dan kecantikan juga. Kerana apabila tubuh cukup vitamin, kulit juga akan cantik. Semakin berseri.

Apa lagi Shaklee Effect pada saya yer?
Selepas 3 bulan mengamalkan Shaklee, period kembali stabil. Sebelum ni memang sudah lama tak period. Dan tidak lama kemudian rupa-rupanya saya mengandung lagi tanpa saya sedari. Ini membuatkan saya cukup kagum apabila langsung tidak mengalami alahan malah saya tidak sedar sehingga perut mula nampak besar. 

Saya begitu teruja kerana pengalaman mengandung sebelum ini, alahan teruk sehingga hampir bersalin. Jadi saya sebenarnya tidak menjangka akan mengandung kerana ingatkan masalah hormon yang membuatkan period tidak datang semula.
Dengan kandungan yang ke 3 ini juga berbeza kerana tidak mengalami banyak masalah. Malah boleh lagi mendukung anak ke 2 untuk naik tangga sehingga ke tingkat 5. Malah lebih bertenaga berbanding tidak mengandung. 

Saya terus mengamalkan Set Vitamin Lengkap Shaklee sehingga mengandung kali yang ke 4 ini. Sedar tak sedar sudah masuk 4 tahun saya mengamalkan Produk Shaklee dan sangat berpuas hati!




Alhamdulillah kak berjaya menyusukan anaknya dengan SET MENYUSU SHAKLEE malah mendapat kesan lain seperti wajah makin berseri serta meningkatkan kesuburan dan alahan tiada masa hamil. Syukur..

Di sini sue sertakan kisah ibu-ibu yang berjaya menyusukan bayi mereka dengan amalkan set menyusu shaklee.


"Saya amalkan esp, omega dan alfalfa complex. Dulu tak yakin tetapi bila tengok hasilnya memang puasa hati. Susu badan makin banyak dan berat badan turun 7kg. Yang bestnya ramai yang tegur muka makin berseri. Dari pengguna terus join ahli. Shaklee effect best.



"Alhamdulillah berkat ambil produk shaklee susu melimpah ruah..saya suri rumah boleh jer direct feeding tetapi baby cepat kenyang setiap kali lepas menyusu susu bengkak sebab itu buat stok susu. Dulu anak first tak ambik shaklee pun setiap kali pump nak dapat 10z pun susah"


""Stok ebm baby tasnim 4 bulan yang belum dipindahkan ke deep freezer sebab kedua2 deep freezer penuh. Alhamdulillah rezeki dari Allah, berkat ambil shaklee, pumping dan doa"

Ramai ibu yang awalnya tidak dapat menyusukan bayi mereka dengan penuh setelah ambil set menyusu shaklee dapat menyusu dengan jayanya bayi mereka.

Alhamdulillah dan syukur dapat bantu mereka berjaya menyusukan bayi mereka. Syukur ya allah. Puas rasanya.

Ibu-ibu diluar sana yang masih lagi mencari ilmu penyusuaan disamping mencari milkbooster yang baik untuk kesihatan ibu dan bayi. Set menyusu shaklee amat direkemenkan.

Berminat boleh cari ciksue untuk info lanjut dan oder. 

SUZANA IDRIS
PENGEDAR SHAKLEE PADANG SERAI DAN SUNGAI PETANI
ID : 1115671
CONTACT : 
FB : Ciksue
IG@ciksue_healthybeauty


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makanan Yang Boleh Membantu Pesakit Tibi Lebih Sihat

Jenis-jenis Penyakit Tibi

Cara Untuk Kecutkan Bengkak Tonsil